Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Pontus Hartman sladdar på hemmabanan i Lidköping.  Bild: Dennis Flink / Motormagasinet
Pontus Hartman sladdar på hemmabanan i Lidköping. Bild: Dennis Flink / Motormagasinet

Pontus Hartman ska rädda SM-drömmarna

I helgen avgörs den fjärde deltävlingen i SM i drifting (sladdning). För Kungälvshoppet Pontus Hartman innebär det första tävlingen på hemmabanan i Lidköping.

Efter en lyckad, en misslyckad och en inställd deltävling är Pontus Hartman halvvägs genom SM-tävlingarna i drift. Till helgen är det dags för deltävling fyra av fem och Romelandabons tionde plats är inte riktigt vad han hade hoppats på.

– Mycket går att reparera positionsmässigt, men det blir svårt att ta hem hela serien. Vi har lite drygt två hundra poäng att slåss om, en seger i deltävling ger 100 poäng. De som ligger uppe i toppen ligger strax under 200. Så det blir kämpigt men det är vår ambition, säger Hartman.

Bedömningssport

Drifting, sladdning på svenska, är en lite ovanlig bilsport. Förarna tävlar i att sladda på en bana. Det handlar inte om att vara först i mål utan att få så hög poäng som möjligt utifrån förutbestämda kriterier så som att hålla vissa linjer och vinklar.

– Det är inte fart i den bemärkelsen att man ska vara först över mål. Man ska snarare få så mycket grepp som möjligt samtidigt som det ska gå fort. En kombination av fart ihop med stil och den linjen du håller. Det är helt och hållet en bedömningssport, säger Hartman.

Dessutom blir det en hel del showande för publiken.

– Det är en showsport med mycket publikfrieri. Lika mycket som det är tävling är det show. Jag har aldrig varit med om någon som varit och kollat och sedan gått därifrån och tyckt det var tråkigt, säger Hartman.

Kör en mot en

Under SM-tävlingarna kör förarna först ett kvalheat. Där får varje förare köra själv på banan och en poäng. Sedan seedas de 32 bästa i ett ”slutspel” där man kör en mot en. Då gäller det att följa sin motståndares bana och vice versa. Den som rankas bäst möter den som rankas sämst och så vidare. Vinnarna går vidare till nästa omgång tills det blir final och bara en kvar.

– Den som är rankad bäst börjar köra. Bilen bakom ska följa så nära man kan och så bra man kan. Sen vänder man och gör tvärt om. Utifrån det bedöms man sedan vem som klarat det bäst, säger Pontus Hartman.

– Det är mycket action och man måste vara på sin spets hela tiden. Alla matcher vi kör är ju vinna eller försvinna. Det är inte som annan motorsport när man kan göra ett misstag och kanske jobba sig tillbaka.

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
 
1. Sök på Kungälvs-Posten i AppStore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.