Det var runt 500 betalande i publiken vid Fagerfjälls motorbana och knappa 40 tävlande som ställde upp i olika klasser. Förra året ställdes Sparbanskracet in på grund av corona, nu var det igång igen. Det är något färre än tidigare och därför valde arrangören att köra med fem bilar i varje heat i stället för sex bilar.
I juniorklassen blev det hemmaseger och samtidigt en liten skräll. Vävrakillen Max Lenngerd körde sitt allra första folkrace – och vann.
– Riktigt imponerande, tycker Patricia Ottosson, organisationsansvarig för tävlingen hos hemmaklubben Tjörns motorförening.
Byggde bilen med pappa
Max Lenngerd, som kör för Tjörnas MF, hade tränat på banan innan, men inte tävlat.
– Det var roligt. Man får en adrenalinkick. Självklart var det också roligt att vinna, det var tufft motstånd. Vi körde tre kval, där jag kom tvåa i alla. Sedan vann jag finalen, berättar han.
Han och pappa Stefan Andersson har byggt den folkracebil som Max Lenngerd rattade.
– Jag kom till Tjörns MF som är en väldigt bra klubb med bra gemenskap. Och när det var tävling på Fagerfjäll var det något speciellt. Det är skitkul att köra på träning, men att tävla och möta andra, då blir det en extra kick, säger Max Lenngerd, som bara hade kört lite gokart på skoj som liten, men aldrig tävlat i det heller.
– Det blir nog att jag fortsätter med folkrace. Vi har kvar bilen, så det är bara att köra.
Bilar till salu
Så är det med folkrace. Det går aldrig att veta om bilen är kvar i ens ägo efter avslutad tävling.
– Alla bilarna kan gå på bud för 8 000 kronor. För varje bud man lägger kostar det 200 kronor – som går till klubben man tävlar på – och man kan lägga hur många bud som helst på bilen. Sedan läggs buden i ett kuvert och så lottas det om vem som får köpa. Det var några bilar som bytte ägare efter tävlingen. Tävlingarna är inte slut förrän anbuden är klara, säger Patricia Ottosson.