Västtrafik: Expressbussarna ska inte sköta den lokala trafiken

För Carina Nilevald i Munkegärde har restiden till jobbet i Göteborg blivit mycket längre sedan X4, gamla Grön express, inte längre går till Ullstorp. På Västtrafik är planen snarare att renodla lokaltrafiken ytterligare än att sätta in direktbuss till Ullstorp igen.

ANNONS

– Vi behöver utveckla den lokala trafiken, säger Anders Kling, biträdande affärschef buss stad på Västtrafik.

Sedan Grön express infördes 2011 så har den gått genom centrala Kungälv till Ullstorp och Ytterby. När Kungälvs resecentrum byggdes förlades vissa turer dit men bussen gick fortfarande till Ullstorp och Ytterby. Men i juni 2021 ändrades namnet till X4 och slutstationen blev Kungälvs resecentrum.

Varför har man dragit in X4 till Ullstorp och Ytterby?

– Tanken med expressbussarna är inte att de ska sköta det lokala uppdraget utan vara expressbussar mellan Kungälv och Göteborg. Tanken är att öka den lokala trafiken i stan och att den ska knyta an till expressbussarna, alla reser inte med expressbussarna.

ANNONS
Anders Kling, biträdande affärschef buss stad på Västtrafik.
Anders Kling, biträdande affärschef buss stad på Västtrafik. Bild: Fotograf Thomas Harrysson AB

Hon säger att hennes restid har blivit längre i och med bytena. Vad säger du om det?

– Hur hon än åker ska det finnas bytesmöjligheter vid Kungälvs resecentrum och i Göteborg och man kommer fortfarande till centrala stan vart man än åker från, säger Anders Kling.

Oundvikligt med byten

Han säger att det är oundvikligt att det blir byten om man drar om direktbussarna och att det blir längre restider men att man får titta runt i reseplaneraren och kanske hitta den mest optimala turen.

Ser du en risk att folk väljer bort kollektivtrafiken om det blir för krångligt?

– Gör vi ingenting kommer folk välja bort oss. Vi kan inte fortsätta att göra som vi alltid gjort utan vi behöver ha direktbussar och samtidigt ha en bra lokal trafik inom kommunen.

Han säger att man har dialog med kommunen om förändringar i trafiken.

X4 ska på sikt försvinna från centrum

Inom Västtrafik finns inga planer på att lägga om rutterna för X4. Men i ett förslag till upphandling av kollektivtrafiken i Kungälvs kommun 2024 finns förslag om att turerna med ettan, som går Ytterby-Kungälv-Ullstorp till att gå var 15:e minut i stället för var 30:e minut under högtrafik.

– Jag kan inte lova något, men vi har gjort en förstudie inför upphandlingen med trafiken och det finns förslag på förändringar, men vilka tider vågar jag inte säga. Men självklart ser över trafiken, säger Anders Kling.

I ett annat dokument, ett protokoll från samhällsbyggnadsnämnden i oktober 2020, finns en informationspunkt om samhällsbetalda resor och har kommunen ett önskemål att inte dra bort X4 från centrala Kungälv vid tidtabellsbytet 2021, men:

”vi behöver fortsatt diskutera den frågan. På sikt, och när vi har en struktur för tätortstrafiken och kan ta steg mot metrobuss är det dock nödvändigt.”

Carina Nilevald och hennes sambo hade mejlat er kundservice men har inte fått något svar, vad säger du om det?

– Vi försöker besvarar alla våra kunder och jag får hoppas att de får svar. Om hon inte får svar ber vi henne återkomma.

Hon tycker också att ni höjt priset men sänkt standarden i och med färre och indragna turer?

Anders Kling säger att prishöjningen inte har med antalet turer eller täthet att göra utan att den är kopplad till zonindelningen. Då blev det en annan prissättning.

– Samtidigt kan vi inte erbjuda direktresor till alla resenärer, det innebär att människor kommer få ett byte till tyvärr, så kommer det att bli.

ANNONS