Unga företagare fick tips från näringslivsdrakar

På tisdag förmiddag fick Mimers hus alla UF-företagare chansen att få tips och råd från lokala näringslivsdrakar.
– Vi fick många frågor att försöka hitta svaren på, säger Elsa Tolf från Bulletproof UF.

ANNONS
|

På tisdag förmiddag fick Mimers hus alla UF-företag chansen att pitcha (försöka sälja in) sina idéer till en grupp näringslivsprofiler i Kungälv, så som det går till i TV-programmet Draknästet.

Ett av dem var Bulletproof UF, som består av Tuva Unger, Nora Larsson, Elsa Tolf och Sofia Olofsson, som alla går andra året på vård- och omsorgsprogrammet. De fick tre minuter på sig att försöka sälja in sin tygkasse med tryck.

– Det är tygkassar som är i hållbart material. De ska vara slitstarka och hålla länge, säger Tuva Unger.

Tygkasse med twist

Innan de skulle in till drakarna fick de unga företagarna veta att UF-företaget innan dem också hade pitchat en tygkasse.

ANNONS

– Det gör inget för vi har en egen twist på våran, säger Sofia Olofsson.

Twisten består av att tygkassen har ett antal invändiga fickor.

– Det kommer att vara tre, fyra fickor. Det kan vara olika beroende på vilka behov man har, säger Sofia Olofsson.

De som går vård- och omsorg har inte så mycket tid i veckan att ägna åt sina UF-företag som de flesta andra elever, så Bulletproof UF hade ingen färdig produkt att visa upp för drakarna, men fick frågor att gå vidare med i sitt företagande.

– Det är alltid lite nervöst när man står inför en publik och ska prata, men det var en kul ny upplevelse. De verkade i alla fall inte tycka att det var en dålig idé, säger Tuva Unger.

Korken UF består av Jacob Ullsten, Thea Runnestad, Jack Sundhall, Alice Rennemo, Ellen Björklund och Ronja Åkesson. De har kommit lite längre med sin produkt: grytunderlägg gjorda av använda vinkorkar.

– Det är gamla vinkorkar som man tar vara på istället för att slänga. Vi har fått från privatpersoner och restauranger och så har vi tillverkat underläggen själva, men det här är bara prototyper, säger Ellen Björklund.

Företaget fick mycket beröm från sina drakar, som bland annat tyckte att de skulle dubbla det tänkta priset så att underläggen skulle gå från vanliga underlägg till premium-underlägg.

– De bästa tipsen var framför allt prisbiten, och att man ska kunna köpa underläggen i heminredningsbutiker, säger Jacob Ullsten.

– Det är många företag som just har fått responsen att de ska höja priset, säger Bella Gillenäng, som är förstelärare i entreprenörskap på Mimers hus.

Tacksam åt drakarna

Hon är tacksam att så många ”drakar” från Kungälvs näringsliv hade tagit sig tid att komma och ge råd åt de unga företagarna.

– Vi har tre rum igång samtidigt med drakar. Det är fascinerande att det är så många som delar med sig av sin tid och kommer hit, säger hon.

LÄS MER:Mimers Årets UF-skola: ”Det känns väldigt bra”

Sammanlagt skulle drakarna ta sig an 29 UF-företag med elever från de olika programmen på Mimers.

– De flesta program har något företag med. Alla kan välja att ha ett UF-företag. Men sedan är det olika hur mycket tid man får på sig att arbeta med det. De som går vård- och omsorg till exempel har inte så mycket tid i veckan att jobba med det, säger Bella Gillenäng.

Drakarna har samtidigt haft uppgiften att ta ut tre företag per grupp som man vill ska gå vidare till en final.

– De har en lapp med bedömningskriterier som de går efter och så väljer de ut sammanlagt nio finalister, som får vara med i finalen på fredag i Kongahälla center, säger Bella Gillenäng.

ANNONS