Lorin Turan, Emmie Sterner, Felicia Olsson och Hanna Holmberg vann pris för årets UF-företag.
Lorin Turan, Emmie Sterner, Felicia Olsson och Hanna Holmberg vann pris för årets UF-företag. Bild: Privat

UF-företag från Kungälv blev virala på Tiktok – och vann pris

Årets UF-pristagare heter LEFH Jewelry och består av Lorin Turan, Emmie Sterner, Felicia Olsson och Hanna Holmberg som alla läser sista året på Mimers hus gymnasium. Tillsammans har de drivit företaget som fått stor spridning på Tiktok.
– Det är en plattform där vem som helst kan bli viral, berättar vd Felicia Olsson.

ANNONS

Felicia, Hanna, Emmie och Lorin visste att de ville skapa något prisvänligt och personligt. Men det tog ett tag innan de landade i att det var smycken de skulle sälja.

– Det tog ganska lång tid innan vi hittade just detta, så andra i klassen hade liksom redan börjat få sina produkter när vi fortfarande satt och planerade, minns Felicia Olsson och skrattar.

Men det blev ju bra ändå. På årets Näringslivsgala i Kungälv vann kvartetten nämligen årets UF-pris.

– Vi är väldigt nöjda! Det var verkligen inte så här vi trodde det skulle bli från början. Vi var nog de i klassen som hade minst förväntningar på oss, säger Felicia.

ANNONS

Stor spridning på Tiktok

De största framgångarna har företaget gjort på sociala medier, och Tiktok framför allt.

– Det var självklart för oss att vi skulle vara där, eftersom många i vår målgrupp använder appen. Sedan är det en plattform där vem som helst kan bli viral, och det var också det som hände med vår första video, berättar Felicia.

Videon fick över 200 000 visningar, något som också ledde till att beställningarna började rassla in.

– På en dag fick vi typ 16 beställningar, vilket var väldigt mycket. Jag har suttit så mycket med att sätta ihop smyckena att jag fått sår på händerna till och med. Det är ganska smått, säger ekonomiansvariga Hanna Holmberg och skrattar.

Bild: Privat

Smyckena består av olika typer av halsband med berlocker och man kan välja mellan bokstäver och stjärntecken. Totalt har företaget sålt smycken för närmare 10 000 kronor.

– Det är något passar alla, både yngre killar och tjejer om man gillar smycken. Det är en bra present också, säger Felicia.

Roligt sista år

Men nu har det dock blivit dags för gänget att börja avveckla sitt företag. Nya äventyr väntar framöver.

– Det har varit superkul att driva företag, och det sista året nu har gått så fort. Det blev nästan som en chock när vi fick i uppgift att börja avveckla, det känns ju som vi nyss började, säger Felicia.

Hanna håller med:

– Kunskapen och insikten i att driva eget har varit viktig och det är säkert något som några av oss kommer göra i framtiden också. Men inte just med detta företaget. Däremot har vi tänkt sälja vidare vårt Tiktok-konto för en billig peng till någon som vill fortsätta med smyckesförsäljning.

LÄS MER:Från lyx till lågpris – nu rustar butiken för sämre tider

LÄS MER:Årets nyföretagare redo att skala upp – vill anställa fler

ANNONS