Många slarvar med att använda säkerhetsbälte på bussen, trots att det är lag på att göra det.
Många slarvar med att använda säkerhetsbälte på bussen, trots att det är lag på att göra det. Bild: Stina Hylén

Trafikpolisens uppmaning i snökaoset: ”Använd bältet på bussen”

Trots halt på vägarna är det många som slarvar med att använda säkerhetsbälte på bussarna. Förutom risken det medför både för den utan bälte och övriga passagerare så finns det ytterligare en aspekt att ta hänsyn till: Att det är olagligt.

ANNONS

De senaste dagarna har det fallit en hel del snö över Västsverige, och mer väntas under veckan. Många hade svårt att ta sig fram i snökaoset och det rapporterades om olyckor på flera håll under tisdagsmorgonen. På onsdagen drog ett nytt snöfall in över Västsverige, med fler olyckor som följd.

– Det är svårt att få fäste nu när det är så mycket snö, säger Paula Reyes, störningskoordinator på Västtrafik.

Det slarvas med säkerhetsbältet

Trots halka och olycksrisk är det många som slarvar med att använda säkerhetsbälte på de bussar där sådant finns. Enligt Anders Kling, biträdande affärschef på Västtrafik, så är det ungefär hälften av Västtrafiks resenärer som använder säkerhetsbälte.

ANNONS

Förutom att det ökar risken för allvarlig skada i samband med en eventuell olycka så kan det dessutom vara olagligt. Enligt Jan Bertilson, gruppchef på trafikavdelningen på polisen så måste man, enligt lag, använda bälte när sådant finns.

– Så enkelt är det. Och det spelar ingen roll om det är expressbuss eller lokaltrafik. Men finns det en plats i bussen där det inte är bälte så är man fri från ansvar och likadant om det är folk som står upp.

Skulle man alltså i teorin kunna få böter för att man inte har bälte på bussen?

– Japp. Kostnad 1 500 kronor för vuxen och 2 500 för barn. Och då gäller föraransvar, säger Jan Bertilson.

Chauffören uppfyller sitt ansvar

Föraransvaret innebär i det här fallet att om en person som är under femton år åker buss utan medföljande vuxen, så är det chaufförens ansvar att se till att den personen har bälte på sig. Men om det finns skyltar som uppmanar till att att använda bälte, i kombination med utrop om detsamma, så anser man att chauffören har uppfyllt sitt ansvar.

– Grunden är att det ska finnas en skylt och en uppmaning som läses upp, då går han fri från föraransvar. Men en buss utan de här anordningarna, då måste han lösa det på annat sätt, säger Jan Bertilson och fortsätter:

– Men samtidigt är det så att om chauffören går runt och kollar att två fjortonåringar näst längst bak har bälte, men så klickar de upp det så fort bussen börjar rulla igen. Då skulle nog tingsrätten också anse att han går fri från ansvar.

Men vem som har ansvar i det fall en vuxen har med sig ett barn på bussen är inte lika lätt att svara på.

– Vi har slagit våra kloka huvuden ihop och kan inte med säkerhet säga vad som gäller om jag har med mig ett minderårigt barn. Då får det skrivas en anmälan och prövas av rätten.

Bältesanvändning kontrolleras inte av polisen – ännu

Enligt Jan Bertilson har man inte genomfört kontroller av busspassagerarnas bältesanvändning.

– Då kan jag bara svara för trafiksektionen. Men vi har inte gjort någon sådan kontroll. Men om lokalpolisområdena har gjort det vågar jag inte svara på.

Borde man inte göra det?

– Nu när du för upp det ... Det blir ju mer och mer aktuellt med tanke på att konsekvenserna blir så stora om det sker en allvarlig bussolycka. Det är mycket olyckligt om man inte använder bältet. Vi kan bara ta en minnesbild av olyckan i Härjedalen, där de som inte var bältade flög omkring och kanske till och med ut ur bussen.

ANNONS