Tidskapsel hittad när kyrkmålningarna konserverades

Himmel, helvete, Jesus, djävulen och branden 1676. Takmålningarna i Kungälvs kyrka framträder tydligare än någonsin efter att Maria Lagerqvist har konserverat dem. Samtidigt har hon hittat en tidskapsel från 1935 i kyrkans votivskepp.

ANNONS

Kyrkan i Kungälv är speciell på det sättet att den är bevarad som den såg ut när den byggdes på 1680- och 90-talen.

– Takmålningen är unik för hela landet. Så som den målades i slutet av 1600-talet ser den fortfarande ut. Det vanligaste annars är att man efter hand ersätter eller målar över. Här är taket, altaruppsatsen, predikstolen och bänkstrukturen med herrskapsbänkar, bevarade. Det är väldigt mycket 1600-tal, säger konservatorn Maria Lagerqvist, som har jobbat med takmålningarna i kyrkan sedan i februari.

Målningarna gjordes 1697 av Erik Eriksson Grijs och konserveras nu för fjärde gången någonsin.

– De har konserverats 1789, 1880, 1935 och så nu. De satsade på hårt på hög kvalitet när de byggde, och det har stått sig väldigt bra i 450 år.

Kyrkan började byggas 1680 efter att Kungälv hade bränts ner av svenska militären 1676 under Gyldenlövefejden. Branden utgör ett av motiven i kyrkans tak.

– Det är väldigt ovanligt att man har så profana motiv, annars brukar det vara händelser ur bibeln som avbildas, säger Maria Lagerqvist.

Sådana händelser finns det såklart också gott om i kyrktaket. Längst fram ovanför altaret är det en scen från uppenbarelseboken, det finns scener med Gud uppe på Sions berg och den yttersta dagen då de frälsta själarna förs till himlen. Å andra sidan också de som har syndat och därför plågas i helvetet tillsammans med djävulen. Över hela kyrktaket finns också en mängd stora och små ansikten .

– Jag tror att många av dem är Kungälvsbor som har stått modell, säger Maria Lagerqvist.

När kyrkan öppnar igen efter konserveringen, och annat som ska göras medan den är stängd, kommer man att kunna se målningarna tydligare än någonsin. Maria Lagerqvist har suddat hela taket rent från ytligt smuts och sedan tagit bort den gamla fernissan, målningarnas skyddande lager.

– Sedan har jag kollat över måleriet och bräderna efter skador. Det ser bra ut, det har inte varit en enda dålig bräda. Jag har bara behövt fylla i färgen på ett fåtal ställen.

Nu har hon lagt på en ny fernissa som ska skydda målningarna.

– Den kommer att hålla i 150 år.

Under arbetet har hon också kollat över votivskeppet, det stora skeppet som hänger från taket i kyrkan.

– När jag höll på att torka av det kände jag att ett galler satt löst. Jag tog bort det och tittade ner i båten, där det låg något. Jag stoppade ner handen på vinst och förlust.

Inne i båten låg paket med äldre flaggor och segel till båten, som man hade bytt ut vid senaste konserveringen 1935.

– Samtidigt hittade jag ett svartvitt foto av skeppet så som det såg ut innan det rengjordes 1935 och ett nummer av Morgontidningen från 20 december 1935. Jag tänker att det var då de var klara med konserveringen för den gången, säger Maria Lagerqvist.

Innan renoveringen är helt klar, ungefär vid midsommar, tänker hon också lägga i ett nytt nummer av Kungälvs-Posten - som nästa konservator kan hitta om cirka hundra år.

LÄS MER:Biskopens tid i Torsby är över – ser geografisk utmaning

LÄS MER:Kristina Bengtsson forskar om vikingatida Kungahälla

ANNONS