Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bussarna ska inte längre gå in till Kode skola, enligt förslag i trafikutredningen. Bild: Kristian Johansson
Bussarna ska inte längre gå in till Kode skola, enligt förslag i trafikutredningen. Bild: Kristian Johansson

Så ska trafiken ledas till ny skola i Kode

Nu är den trafikutredning klar som ska visa hur trafiken ska ledas om man väljer att bygga en ny skola i centrala Kode. Bland annat ska barnen som tar bussen bli avsläppta på Kodevägen och gå sista biten till skolan.

Kommunen har gett företaget Ramboll i uppdrag att reda ut hur trafiken skulle kunna ledas genom Kode om man väljer att bygga en ny skola på plats L, i centrala Kode intill nuvarande Kode skola.

En huvudpunkt i utredningen som nu är klar, är att leda bort biltrafik från Smaragdvägen, som är den väg som leder till skolan utifrån Kodevägen. För att åstadkomma detta vill man göra vägen enfilig på vissa ställen samt delvis bredda gång- och cykelbanan.

Smaragdvägen ska bli mindre belastad av trafik är tanken i trafikutredningen. Bild: Kristian Johansson
Smaragdvägen ska bli mindre belastad av trafik är tanken i trafikutredningen. Bild: Kristian Johansson

Samtidigt ska skolbussarna stanna ute vid Kodevägen i höjd med tågstationen. Bussen ska vända innan den släpper av barnen, som sedan utan att behöva korsa vägen kan gå till skolan via gång- och cykelbanan. Även personalparkeringen förläggs ute längs Kodevägen, så att även personalen får gå sista biten.

– De åtgärderna skulle skapa en bättre trafiksituation längs Smaragdvägen, säger Rickard Holmgren, kommunens projektledare.

Utredningen har tre förslag på nya hämta- och lämna-platser. Bräcke förskola får ha kvar sina. Samtidigt föreslås ett alternativ intill den nya personalparkeringen och ett intill grusplanen inne i samhället. Dit kommer man via en förlängning av Smaragdvägen som går parallellt med Safirvägen.

– Det finns också ett förslag på en hämta- och lämna-parkering vid det som kallas den södra vägen. Den behövs egentligen inte, men kan vara ett bra komplement, säger Rickard Holmgren.

Enligt förslaget skulle den södra vägen, inklusive gång- och cykelbana, komma upp till skolan från Hedsvägen. Ramboll har räknat med att kostnaderna för de föreslagna åtgärderna skulle gå på drygt 11 miljoner kronor, om man inte tar med den södra vägen. Ska man bygga den också kommer kostnaden att ligga på runt 26 miljoner kronor.

Trafiksituationen vid korsningen Kodevägen/Hedsvägen är ett problem som inte påverkas av att Smaragdvägen avlastas.

– Det är ett problem som behöver åtgärdas oavsett om man bygger en skola eller inte. Skulle det vara så att man bygger den södra vägen så skulle den avlasta Kodevägen markant, säger Rickard Holmgren, som är nöjd med trafikutredningen.

– De har gjort ett bra jobb. Men sedan har inte vi sett över genomförbarheten ännu. Den södra vägen går till exempel över mycket mark som inte tillhör kommunen, så det behöver man undersöka, säger han.

RIckard Holmgren har tidigare sagt till KP att förhoppningen är att trafikutredningens förslag ska innebära en bättre trafiksituation i Kode än vad den är nu.

– Jag tror att många av de här förslagen skulle förbättra trafiksituationen jämfört med idag. Men vad som skulle ge bäst effekt kan jag inte svara på idag, säger han.