Träffen den 5 november är inställd.
Träffen den 5 november är inställd. Bild: Gittan Öhman

Regeringen vill se över reglerna för A-traktorer

Kungälv är den A-traktortätaste kommunen i Västra Götaland och det orsakar emellanåt utmaningar i trafiken. Nu har regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över bland annat hastigheten för A-traktorer för att minska störningarna i trafiken.

ANNONS
|

På onsdagen skrev SVT att regeringen öppnar för bälteskrav och högre hastighet för A-traktorer. Något som många efterfrågat då de ofta upplevs som ett störningsmoment i trafiken.

LÄS MER:Problemet med omkörningar av A-traktorer: ”Det är aldrig A-traktorns ansvar”

LÄS MER:A-traktors rökridå ledde till frontalkrock

Nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att titta på frågan för att öka trafiksäkerheten. Tanken är att de ska beskriva hur A-traktorer används och vilket regelverk som ska gälla.

– Det har blivit alltmer populärt, och det är ju viktigt för många ungdomar att kunna köra med sin A-traktor. Men det måste vara på ett säkert sätt, det måste också vara på ett sätt som inte skapar köer på 2 plus 1-vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT.

ANNONS

– Så nu får Transportstyrelsen ett rejält uppdrag att titta på bälteskrav och trafiksäkerheten men också på hastighetsgränsen.

Vill att de inte ska gå att trimma

Ökade kraven kommer att innebära att man ser över om det ska vara tuffare krav på förarprovet, eller om det går att ta fram regler om körkort. Man vill även se över konstruktionen av bilarna och se till att det inte ska gå att trimma dem.

– En viktig del är så klart trafiksäkerheten, bälteskrav och förarutbildning, så man vet att man färdas tryggt. Jag utesluter inte heller att vi får titta på hastigheten. De kör ju 30 km/h idag, det kan ju vara så att man till och med kan öka hastigheten om det innebär att trafikrytmen kan fungera bättre, säger Tomas Eneroth till SVT.

Och då lutar man åt att man får köra 45 km/h, men att det då ska handla om säkrare fordon.

Transportstyrelsen ska meddela sin åsikt senast 1 november 2022.

ANNONS