Polisen stoppas från att hantera elbilar

I takt med att antalet elbilar ökar är det även fler skadade elbilar som behöver hanteras och beslagtas av polisen i samband med olyckor. Men på grund av farorna som kan uppstå har polisens huvudskyddsombud inför skyddsstopp.
– Värsta scenariot är att någon av våra medarbetare faktiskt dör, säger Björn Johnsson, huvudskyddsombud vid polisen i Väst.

ANNONS
|

Om sju år ska det bli förbjudet att sälja nytillverkade fossildrivna bilar och försäljningen av elbilar fortsätter att öka.

Under hösten utgjorde elbilar den största andelen sålda bilar under flera månader i följd, enligt konsumentorganisationen M Sverige.

Men med fler elbilar på vägarna innebär det också fler bilar med högspänningssystem som är inblandade i polisiära händelser.

Och nu sätter Björn Johnsson, polisens huvudskyddsombud, stopp för polisens hantering av elbilar, rapporterar P4 Väst.

”Stora risker”

Han är orolig för de faror som kan uppstå när en elbil har skadats.

– Vi ser och vi vet att de här högvoltsfordonen, eller högspänningsfordonen, det är så stora risker med att hantera dem. Det värsta scenariot är att någon av våra medarbetare faktiskt dör i en sådan här olycka. Det är den nivån vi pratar om och det är därför skyddsombudsstoppet kom till, säger Björn Johnsson till radiokanalen.

ANNONS

För att kunna återgå till hantering och beslag av elbilar behövs det införas rutiner längst hela kedjan, menar Björn Johnsson. Det gäller från det att den skadade bilen tas från platsen till det att den når polisens lokaler.

”I mångt och mycket totalkvaddade”

Även polisens personal behöver utbildas i hanteringen av elbilar.

– De fordonen vi får in är så krockskadade, de är i mångt och mycket totalkvaddade. De kan även ha råkat ut för annan skada genom exempelvis brand, men vi har även fordon som har blivit beskjutna med vapen, säger Björn Johnsson.

Men att utbilda all den personal som kan behöva hantera skadade elfordon kommer att ta tid och man utreder just nu hur det ska lösas på kort sikt.

ANNONS