”OS är en fjäder i hatten. Det finns inget större”, säger CT:s vd Patrik Dejve.
”OS är en fjäder i hatten. Det finns inget större”, säger CT:s vd Patrik Dejve. Bild: Katarina Berg

OS-teknik från Kungälv har skeppats till Tokyo

Teknikleveransen har lämnat Kungälv och nu håller Creative Technologys vd Patrik Dejve tummarna för att OS i Tokyo verkligen blir av i sommar.
– Vi är förberedda och laddade, säger han.

ANNONS

Att OS ställdes in förra året var givetvis en stor besvikelse, så desto större är glädjen nu när det äntligen verkar som att evenemanget blir av 23 juli- 8 augusti.

– Det finns inget större och vi ska vara stolta över att vi är med på världskartan, säger Patrik Dejve och berättar att leverans är skeppad till Japan.

– Så nu väntar vi bara på att få leverera på plats.

Roligaste sporteventet

Någon oro för att tappa affären fanns aldrig förra året när beslutet togs att flytta fram OS , berättar Patrik Dejve.

– Vi har jobbat så pass tätt med våra kunder inom OS-organisationen under så många OS. Det gör att vår status och leveranskapacitet är ganska känd så nej, den oron fanns inte. Frågan har bara varit när det kan ske, säger Patrik Dejve och konstaterar att OS är det roligaste sporteventet man kan göra.

ANNONS

Fjäder i hatten

– För vår organisation här i norra Europa är OS det största projektet under 2021. Det är väldigt lönsamt och bra och för oss är det en fjäder i hatten att få vara med och göra OS varje gång det sker, säger Patrik Dejve och fortsätter:

– Förhoppningsvis kommer de investeringar vi har gjort troligtvis också leda till att vi får göra vinter-OS i Peking 2022.

Radiokommunikationssystem

Tillsammans med ett annat CT-bolag med säte i London, levererar CT i Kungälv ljud, ljus och bild för 45 spelplatser runtom i Tokyo.

– Alla de spelplatserna har ett behov av teknik, både för att kunna kommunicera med journalister på plats, deltagare, domare och organisation. Då talar vi om AV-teknik och radiokommunikationssystem, berättar Patrik Dejve.

Storbildsskärm till arena

I leveransen som skeppas till Tokyo finns förutom all AV-teknik också nätverk infrastruktur, högtalare, baslådor och ljudsystem.

– I tillägg till den leveransen levererar vi i Kungälv även 200 kvadratmeter storbildsskärm till en arena, säger Patrik Dejve.

Kan vara stolta

Totalt levererar bolaget 600 kvadratmeter storbildsskärm.

– Såvitt vi vet kommer man att ha inhemsk publik på spelplatserna och då behövs den tekniken och utöver det även arenaljud för publiken på plats.

När vi sitter framför tv:n och kollar på OS. Vad kan vi då som Kungälvsbor känna oss lite extra stolta över?

– Att sändningen med största säkerhet är producerad av något av våra systerbolag. Sedan när man tittar på spelplatserna kan man tänka på att de stora skärmarna vid arenorna med stor sannolikhet också är levererade av oss, säger Patrik Dejve och betonar samtidigt att CT inte är involverade i invignings- eller avslutningsceremonin.

Ni är ett av de bolag som har drabbats hårt av pandemin. Förutom att ni är laddade inför OS, hur är stämningen annars rent allmänt just nu?

– Överlag är den ganska positiv. Jag tycker att vi verkligen har lyckats ställa om och vi hade ett positivt kassaflöde under förra året vilket var vårt mål, att vi skulle klara det under pågående kris, säger Patrik Dejve och konstaterar att man har vunnit fler nya kunder under 2020 än under ett vanligt år.

”Jag ser bara positivt på framtiden nu”, säger Patrik Dejve.
”Jag ser bara positivt på framtiden nu”, säger Patrik Dejve. Bild: Katarina Berg

Starkare än någonsin

– Vi har lyckats vara innovativa och har vunnit marknadsandelar. Teamet har gjort en fantastisk insats så jag är otroligt laddad för tiden när proppen går ur efter pandemin.

– Jag är helt övertygad om att vi har en fantastisk position på marknaden och vi kommer att fortsätta att växa på grund av det uppdämda behovet av event. Som organisation är vi starkare än någonsin, säger Patrik Dejve.

Stort hemligt event

Vid sidan av OS väntar några andra spännande event i sommar.

– Vi ska hjälpa till med att göra fan corners för fotbolls-EM. Sedan finns det ytterligare ett stort ännu hemligt event i Stockholm i slutet av sommaren. Jag får tyvärr inte säga något mer om det just nu, säger Patrik Dejve.

Creative Technology

• 1987 startade tidigare vd:n Kenneth Paterson Mässteknik i Kungälv.

• 2007 blev Mässteknik Mediatec, som 2015 köptes upp av amerikanska NEP Group, som jobbar med affärssegmenten tv-produktion, live events och medialösningar.

• Creative Technology är en del av affärssegmentet Live Events.

• Omsättning: Moderbolaget omsätter ca 15 Mdr och CT Norra Europa, som Patrik Dejve är vd för, omsätter ca 430 Mk.

• Creative Technology Northern Europe har sitt huvudkontor i Kungälv för marknaderna Sverige, Norge och Danmark.

• Antal anställda i Kungälv: 80 ( 110 innan pandemin slog till).

• Erbjuder avancerade tekniklösningar för evenemang som företagsevent, underhållningsevenemang och sportarrangemang över hela världen. CT är också en global leverantör av digital skyltning med flera välkända kunder inom detaljhandel och bilindustri.

Källa: Patrik Dejve

ANNONS