Pendelparkeringen i Ytterby är ofta full, trots kommunens åtgärd att hålla den stängd några timmar på natten.
Pendelparkeringen i Ytterby är ofta full, trots kommunens åtgärd att hålla den stängd några timmar på natten. Bild: Helle Lyrstrand Larssen

Omlottzoner tros öka trycket på pendelparkeringarna

Med billigare resor till Göteborg väntas trycket på pendelparkeringarna öka, inte minst i Ytterby där läget redan är ansträngt. I nuläget finns dock inga planer på att utöka antalet parkeringsplatser.

ANNONS
|

Efter mycket kritik gör nu Västtrafik om zonindelningen och flera hållplatser i Kungälvs kommun kommer att hamna i en så kallad omlottzon. Det innebär att resenärerna kan åka på både A-zons- och B-zons-biljetter från hållplatserna i Kungälvs tätort och i Ytterby.

Efter nästa års prishöjning kommer en resa till Göteborg kosta 36 kronor, enkel väg, vilket närapå är en halvering mot dagens 70. Billigare resor gör troligen att antalet resenärer ökar och det ställer också krav på pendelparkeringarna.

– På vissa parkeringar finns det gott på plats, berättar Jimmy Sandberg, parkeringsansvarig i Kungälvs kommun. Exempelvis har vi god kapacitet på parkeringen vid resecentrum, nära Kvarnkullen och detsamma gäller i Kode och i Diseröd. Däremot är situationen ansträngd i Kärna och i Ytterby.

ANNONS

Kan bli ett garage

Eftersom Ytterby blir omlottzon nästa år kommer troligen ännu fler resenärer vilja ställa bilen på pendelparkeringen i Ytterby och ta tåget vidare in till Göteborg. Några planer på att utöka antalet parkeringsplatser finns inte ännu men kommunen ser över möjligheten att bygga ett parkeringsgarage i framtiden. Just nu arbetar man med en detaljplan som bland annat omfattar nya bostäder vid Vidkärrsvägen.

– Dessa skulle ta en del av pendelparkeringen i anspråk och de platser som försvinner skulle i så fall kunna ersättas med ett parkeringsgarage mot järnvägsspåret, säger Jimmy Sandberg.

Där en vinst för miljön att fler åker kollektivt och därför vill man inte avgiftsbelägga en pendelparkering, samtidigt är gratisparkeringar i tätort lite väl attraktiva.

– Det är inte bara pendlare som ställer bilen där, säger Jimmy Sandberg. Även folk som bor eller jobbar i området har ofta sin bil stående på pendelparkeringen, vilket våra beläggningsmätningar visar. Det är orsaken till att vi infört parkeringsförbud nattetid på pendelparkeringen. Nu står i alla fall inte de omkringboendes bilar och tar upp plats när morgonpendlarna kommer.

Jimmy Sandberg är ansvarig för parkeringsplatserna i Kungälvs kommun. Foto: Anna Hedlund
Jimmy Sandberg är ansvarig för parkeringsplatserna i Kungälvs kommun. Foto: Anna Hedlund Bild: Anna Hedlund

Välkomnar samordning

En smidig lösning hade annars varit att installera en bom som bara kan öppnas med en giltig västtrafikbiljett. Ansvaret för pendelparkeringarna ligger dock hos kommunen och därför har Västtrafik inte tagit tag i frågan.

– Från kommunens sida skulle vi tycka att det vore bra att utreda ett samordnat system genom Västtrafik, som också omfattade övriga kommuner i regionen, säger Jimmy Sandberg.

Idag finns Kungälvsbornas största pendelparkering vid Eriksdal, på Hisingen, strax utanför kommungränsen. Här minskar troligen beläggningen när biljettpriset blir detsamma från fler hållplatser.

Det finns ännu inget datum för när omlottzonerna ska vara införda men troligen blir det i början av 2023.

LÄS MER:Diskriminering av nattarbetare

LÄS MER:Vi som nyttjar pendelparkeringen önskar svar

ANNONS