Oklart om seniorbiljett på Marstrandsfärjan

Med seniorkort zon B åker man gratis med Marstrandsfärjan. I alla fall om man vet att man behöver ett extra kort eller en ersättningsbiljett, som bara går att hämta ut på Koön under kontorstid. Låter det oklart? Det är du i så fall inte ensam om att tycka.

ANNONS
|

Alla seniorer i Kungälv reser gratis med Västtrafiks seniorbiljett zon B. Det kortet gäller även på Marstrandsfärjan som drivs av Kungälvs kommun. Men att bara hoppa på färjan och visa färdbeviset räcker inte. För att ta sig över sundet behöver man ett extra kort (i första hand avsett för boende på Marstrandsön och Koön som åker ofta) eller ersättningsbiljett som man bara kan hämta i biljettkiosken på Koön. När Owe Lundberg och hans fru klev på Marstrandsfärjan med seniorkort stötte de på patrull.

”Det blev lite diskussion”

– Personalen sade att det inte räckte med kortet utan att det behövdes en annan biljett, som de inte visste så mycket om. De hänvisade oss till kundservice-kuren men den var stängd då. Det blev lite diskussion innan vi fick åka med.

ANNONS

Alternativet är att köpa en en biljett på färjan, men det tycker Owe Lundberg inte att man ska behöva göra när man som senior har rätt att åka gratis. Han tycker att informationen är oklar och är svår att hitta.

– Även om informationen finns på Kungälvs hemsida så är det inte alla seniorer som använder Internet. Och har man ett giltigt seniorkort finns det ingen anledning att söka information på hemsidan, säger han.

– Och vad gör man när det är stängt i biljettkiosken? Varför skickar man inte ut ett kort eller i varje fall information till dem som det berör, säger Owe.

På Marstrandsfärjan beklagar man det inträffade och svarar följande:

Dyrt att skicka ut kort

– Våra biljettläsare matchar inte med Västtrafiks, vilket gör att vi inte kan läsa informationen i deras biljetter. Därför behöver man ett annat kort eller biljett. Det är svårt för oss eftersom vi omöjligen kan veta vem som har rätt att åka med när vi inte vet vilken typ av biljett de har. Vi har bett Västtrafik om hjälp för att informera om detta, säger Eva-Lena Rydqvist som är hamnchef i Marstrand.

För att få ett färdbevis måste man vända sig till biljettkiosken på Koön som är bemannad dagtid måndag till söndag.

Hur gör man om man vill åka med färjan när biljettkiosken är stängd?

– Mitt råd är att se till att ha med sig kvittot på vilket kort det är man har. Det uppmanar också Västtrafik att man alltid ska ha med sig. Alla landvärdar och personalen ombord på Marstrandsfärjan har med sig ersättningsbiljetter till de resenärer med kort och utskrivet kvitto från Tidpunkten.

Alla använder inte Internet, hur kan man då ta del av informationen?

– Vi har själva satt upp information vid busshållplatserna på Instön och Koön och det finns också information vid färjeläget på Koön. Vi har även mycket personal på plats, nu nästan dygnet runt som kan informera. Att skicka ut kort skulle bli väldigt kostsamt och vi vet ju inte heller vilka som har ett seniorkort.

Enligt Eva-Lena Rydqvist håller systemet med korthanteringen på att utvecklas.

– Tanken är att man ska kunna åka med bara seniorkortet. Jag tror att det är på gång men jag vet inte säkert hur det blir. Det är väldigt dyrt att utveckla vårt scanningsystem och vi har att försökt få med Västtrafik.

LÄS MER:Skrällsegrar och bubbelbad – seglingarna tillbaka i Marstrand

LÄS MER:Childhood Match Cup samlade både segelentusiaster och semesterfirare

ANNONS