Obemannad vs-butik i Kungälv är störst i landet

Obemannade butiker blir allt vanligare. I Kungälv öppnade nyligen Sveriges största obemannade butik med vs-produkter. Öppnar, handlar och låser gör man med telefonen.

ANNONS
|

Butiken ligger i Solbräcke i Kungälv och har företaget Dahls logotyp på fasaden. Att det är en butik syns inte på utsidan men innanför entrédörren med frostat glas breder 900 kvadratmeter fullproppade med vvs-produkter ut sig. Butiken är obemannad, öppen dygnet runt och störst i sitt slag i hela landet.

Handla när man vill

– Det här är verkligen jättebra och betyder mycket för mig och företaget. Nu kan vi handla när som helst på dygnet. Det underlättar vid jour och snabba utryckningar då vi måste få tag på grejer snabbt, säger Göran Bryntesson som driver Ställets rör AB i Ytterby.

Han har varit kund hos vvs-företaget Dahl i många år. Nu är han i den obemannade butiken i Solbräcke för att köpa några set kopplingar som fattades till ett jobb.

ANNONS

– För inte så länge sen pajade en värmepump i Komarken och 350 hyreslägenheter blev iskalla. Men jag fixade en pump härifrån så det löste sig snabbt.

En service för kunderna

– Det är ett kvitto på att det fungerar, säger Marianne Ydrefalk, som är samordnare för Dahls butiker och den som har haft ansvaret att iordningställa lokalen i Solbräcke.

Det är förmiddag och i butiken strosar några företagskunder runt och kollar in sortimentet. ”Det är bra utrustat med golvvärme-produkter” hörs en röst bland gångarna.

Den obemannade butiken är en service för Dahls kunder.

– Det är en efterfrågan från kunderna. Nu har vi ungefär 20 aktiva företagskunder men nya ansluter sig varje dag.

Handlar med appar

För att kunna handla måste kunden skriva på ett avtal. Därefter använder man två appar. En för att komma in i butiken och en för att handla och scanna varor med. När man handlat klart checkar man ut med appen och får senare en faktura på det man handlat.

Finns det risk för svinn eller större stölder när butiken är obemannad?

Marianne skakar nekande på huvudet.

– Vi har full koll på vilka som handlar här eftersom kunderna har skrivit på ett avtal och är registrerade. Lokalerna är kameraövervakade och vi har direktlarm till Securitas, säger Marianne.

– Det här bygger på ett förtroende mellan Dahls och oss kunder, inflikar Göran.

Marianne nämner också att kunden har en halvtimma på sig att handla och att en högtalarröst talar om när det är tio minuter kvar. Då får man gå och checka in på nytt om man vill stanna längre i butiken. Är man ensam i lokalen och inte rör sig inom en viss tid så går larmet.

– Det är en trygghet för kunderna också i fall något skulle hända, man kan ju bli sjuk till exempel.

Sätter kreativiteten på prov

Göran håller med och säger lite galghumoristiskt:

– Min fru är rädd att mitt hjärta ska stanna för att jag jobbar för mycket. Så det är ju en trygghet med det här systemet när man handlar.

Marianne har tillbringat mycket tid i butiken de senaste månaderna. Hon tycker att det har varit spännande att få bygga upp verksamheten från grunden och bestämma sortimentet och förställa sig vad man behöver som kund. Det har satt kreativiteten på prov och har varit utvecklande, tycker hon.

Finns det det inte risk att du och dina kollegor blir av med jobbet om butikerna blir obemannade och kunderna handlar med appar?

– Nej, Dahls anställer folk hela tiden. Och med apparna behöver inte personalen i de bemannade butikerna sitta i kassan hela tiden kan vara ute i butiken och serva kunderna stället. Och de obemannade butikerna kräver ju skötsel.

Göran har handlat klart. Han går till utcheckningen och håller fram telefonen och avslutar köpet. Därefter går han till en skrivare och hämtar en utskrift på vad han har handlat. Han vill gärna tillägga något som han tycker är viktigt i sammanhanget utifrån sin synvinkel som företagare.

– För vår del så sänker det kostnaderna betydligt eftersom vi inte behöver ha ett stort lager själva. Att ha ett lager är väldigt dyrt.

ANNONS