Arbetet med bron påbörjades i november 2019. Ett nytt busskörfält byggs och ett flertal underhålls- och renoveringsåtgärder utförs.
I september förra året lyftes det västra brospannet på plats på Nordreälvbron och i lördags var det dags för den östra delen.
– Nu är bron på plats och allt gick enligt planen, säger Dennis Andersson, VD för Tunga lyft, företaget som haft i uppdrag att lyfta brospannet på plats.
Placeringen av brospannet tog sin tid. Redan vid femtiden på lördagsmorgonen påbörjades arbetet och var inte klart förrän strax innan klockan 14 på lördagen.
– Det blev något tidsförskjutet, säger Dennis Andersson.
Har det varit några komplikationer?
– Nej inte alls. Förra gången, när vi lyfte på det västra brospannet, spelade vinden oss ett spratt. Men till och med vädret hade vi planerat utefter denna gången.
Har ni märkt att arbetet påverkat trafiken?
– Det har varit väldigt lite köbildning, säger Dennis Andersson.
En TMA-bil, en sådan bil som stänger av vägar vid olyckor, har funnits på plats, redo för att stänga av bron om något skulle hända.
– Nu är vårt arbete klart här och det har varit en fantastisk dag, säger Dennis Andersson.
Men arbetet med Nordreälvbron fortsätter. En betongplatta ska gjutas ovanpå det nya brospannet som ska vara klart den 20e juli. När den är tillräckligt hård kan man börja arbeta med mittenetappen. Dessutom ska bussfältet byggas, delar av bron renoveras och asfalteras. Planen är att bron ska öppnas helt och hållet till årsskiftet.