Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Fraktfartyget Nossan körde fast i isen på tisdagen och fick hjälpas loss. Bild: privat
Fraktfartyget Nossan körde fast i isen på tisdagen och fick hjälpas loss. Bild: privat

Nossan fast i isen: ”En normal isvinter”

I tisdags förmiddag körde fraktfartyget Nossan fast i isen på Göta älv.
– Det är ett normalt isår, om man ser det i ett längre perspektiv, säger Daniel Lindblad, operatör på isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Den senaste tiden har isläget i stort sett hela Sverige varit mer än vanligt. Men enligt Daniel Lindblad är det här det normala, det är bara så att vi de senaste åren haft ovanligt milda vintrar.

– Det har varit ganska kallt i Västsverige de senaste veckorna men ser vi till hela läget och hade haft lägre temperaturen i Bottenhavet och Östersjön och på Vänern och på västkusten hade vi haft en ännu större isutbredning.

Restriktioner på älven

Just nu arbetar Sjöfartsverkets fartyg hela tiden med att försöka hålla Göta älv fri från is. Och i nuläget råder restriktioner om vilka fartyg som får trafikera älven. Alla måste ha en särskild isklassning.

– På Vänern har vi isklass 1B och då måste fartyget ha minst 1 300 dödviktston, och klass 1C som ska ha 2 000 dödviktston. Samma gäller för Göta Älv.

Då klarar de att tränga igenom isen av sig själva.

– Men vi flottar is, det vill säga flyttar på den is som ligger i stora flak.

Eftersom vattnet rör på sig i Göta Älv lägger sig inte isen som ett täcke utan det bryts upp i tjocka isflak, som kan lägga sig på varandra och klumpa ihop sig. Just nu är dessa ungefär två decimeter tjocka.

När fraktfartyget Nossan, som har isklass 1B, fick stopp i isen i höjd med Romelanda ska det ha berott på att hon inte var lastad, och inte hade den levande kraft som behövs för att ta sig igenom isen.

– Är de på lätten kör de lätt fast, det var det som hände, säger Daniel Lindblad.

1,3 miljoner ton gods

Under ett år fraktas cirka 1,3 miljoner ton gods längs Göta älv och Sjöfartsverket arbetar dygnet runt för att hålla den öppen. Enligt Daniel Lindblad tar ett fartyg last som motsvarande ungefär 140 lastbilar.

– Det är en viktig farled som Sjöfartsverket har ansvar för. Just nu arbetar fyra båtar med framkomligheten på älven och de olika delarna av Trollhätte kanal.

Men vad händer när isen längre upp i älven och på Vänern smälter?

– Då smälter mycket redan i Vänern och en stor del i Trollhätte kanal. Men det ska inte vara några problem, vi följer väderprognoserna väldigt noga.

Karina Hansson

[email protected]

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
 
1. Sök på Kungälvs-Posten i AppStore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.
 
Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.