Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Moa Haltorp/ARKIVBILD
Bild: Moa Haltorp/ARKIVBILD

Namninsamling kräver eldrift av Marstrandsfärjan – nu

Enligt kommunens avtal med Västtrafik ska Marstrandsfärjan börja drivas med el senast år 2030. Nu kräver Omställning Kungälv att bytet sker direkt.
– Det är väldigt viktigt att få ner de fossila utsläppen, säger Hillevi Pernmyr, från Omställning Kungälv.

I senaste fullmäktige beslutades om de nya taxorna för Marstrandsfärjan, en het debatterad fråga. Dock tar turerna kring Marstrandsfärjan inte slut för kommunen. Sedan de övertog driften från Västtrafik så innehåller avtalet en punkt om att ställa om den dieseldrivna färjan till el senast 2030.

Omställning Kungälv har nu startat en namninsamling både online och på papper för att uppmärksamma driften av färjan. Namninsamlingen är till för att skynda på kommunen i sitt arbete att ställa om färjan till el.

– Vi gör detta för att driva på politikerna så de gör detta snabbare, det känns som att de förhalar det, säger Hillevi Pernmyr.

Hillevi Pernmyr, från Omställning Kungälv. Bild: Moa Haltorp
Hillevi Pernmyr, från Omställning Kungälv. Bild: Moa Haltorp

Ove Wiktorsson (C), ordförande i utskottet för samhälle och utveckling, säger att man ännu inte börjat budgetera för att få igenom omställningen från diesel till el.

– Det är inte bara att knäppa med fingrarna och säga att det ska vara el imorgon, säger Wiktorsson.

Han säger att eftersom de nya taxeringsavgifterna har målet att färjan ska vara självfinansierad så finns inga pengar över för tillfället. Wiktorsson menar att det är en lång process att budgetera, från att starta en upphandling till att färjan står klar.

Men diskussionerna har inte stått stilla i kommunen. Ett förslag som Wiktorsson framfört är att driva den på så kallad HVO-diesel. Den räknas som förnybar och är gjord på vegetabiliska oljor.

Detta är heller inte helt problemfritt, då den vanliga diesel som färjan drivs av idag är skattebefriad. Skulle man ställa om till HVO-diesel skulle det kosta cirka en miljon extra per år.

Ove Wiktorsson (C), ordförande i utskottet för samhälle och utveckling. Bild: Stina Hylén
Ove Wiktorsson (C), ordförande i utskottet för samhälle och utveckling. Bild: Stina Hylén

Omställning Kungälv ser den nuvarande driften som ett miljöfarligt problem. Marstrandsfärjan är kommunens enskilt största utsläppspost, vilket gör att Hillevi Pernmyr tycker att det är bråttom.

– Jag tänker på vår miljö och vårt klimat, vi ser verkligen mer och mer vad som händer i världen med alla dessa väderfenomen som bränder och översvämningar. Det är väldigt viktigt att få ner de fossila utsläppen, säger hon.

Centerpartiets Patrik Renström la in en motion till kommunfullmäktige i början av juli. Där har han räknat på att en omställning till eldrift hade varit lönsam.

Dock ser Ove Wiktorsson att det finns fler aspekter ur miljösynpunkt att ha hänsyn till när det gäller utsläpp.

– Det finns grader även i helvetet, för det är en helhet. Om man ser hur många som tar bilen istället för bussen ut till färjan släpper de nog ut mer än vad själva färjan gör, säger han.

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
 
1. Sök på Kungälvs-Posten i AppStore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.
 
Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.