Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den här artikeln kan bara du som prenumererar läsa.

Motion tog Pernilla tillbaka från utbrändheten

För drygt åtta månader sedan startade Pernilla Nilsson i Hålta Facebookgruppen Motion för bättre hälsa.
– Här lägger jag ut träningstips och berättar också om hur bra man mår när man tränar, säger hon.
”Man känner mindre stress och sover bättre om man tränar”, konstaterar Pernilla Nilsson.
”Man känner mindre stress och sover bättre om man tränar”, konstaterar Pernilla Nilsson.

40-åriga fyrabarnsmamman Pernilla berättar att hon jobbar inom äldreomsorgen och att hon blev utbränd för ett antal år sedan.

– Det som gjorde att jag kom tillbaka var motionen och det är just det som jag vill belysa här, säger hon.

Var sin egen försökskanin

Hennes mission är att få ut budskapet om hur viktigt det är att man rör på sig, åtminstone 30 minuter om dagen.

– Det handlar om att öka pulsen lite grann, för det är då man får de här må bra-hormonerna.

Pernilla berättar att hon under sjukskrivningen själv läste om nyttan av promenader och löpning.

– Så jag blev min egen försökskanin kan man säga.

Hur gjorde du där i början?

– Först tog jag korta promenader som jag sedan ökade på. I början blev jag rädd när pulsen gick upp, trodde det var ett ångestpåslag, men det var ju bara för att jag rörde på mig och fick upp flåset, minns Pernilla.

Fick ut negativ energi

När hon ville börja springa satte hon först en målrunda på två kilometer, på grusvägar och i skogen hemma i Hålta.

– Sedan körde jag i lite intervaller. Jag pressade mig inte utan tog utefter vad jag orkade.

Hon blev snabbt fast i löpningen, kände att hon genom den fick ut mycket negativ energi.

– Ett bra tips är att släppa prestationen och inte ha tidspress utan tänka att man gör det för sig själv. Och man ska alltid lyssna till sin kropp.

Springer milen

Hon säger att det gick ganska snabbt att få upp flåset och att hon märkte stor skillnad redan första månaden.

– Idag springer jag milen och löptränar tre gånger i veckan, berättar Pernilla, som hoppas att hon ska kunna inspirera många andra att följa hennes exempel.

– Jag sover bättre och är gladare. Jag är tillbaka i jobb igen, har blivit starkare och är en bättre mamma och arbetskollega.

Peppa varandra tillsammans

Har hon haft en jobbig arbetsdag tar hon ofta en löprunda när hon kommer hem.

– Om mitt tålamod inte är lika bra som vanligt är det numera till och med så att gubben hemma brukar fråga mig om jag inte ska ta på mig skorna och ge mig ut en runda, säger Pernilla med ett leende.

Alla som vill kan gå med i hennes Facebookgrupp Motion för bättre hälsa, säger hon.

– Det är fint om vi kan hjälpa och peppa varandra tillsammans.