Kollage.
Kollage. Bild: Tove Christensen

Maxtaket lyfts från butiker: ”Skönt att slippa räkna”

Under torsdagen var det första dagen utan maxtak i butiker utifrån de nya restriktionerna. KP tog tempen på butiker i Kongahälla Center efter förändringen.

ANNONS

På torsdagen ändrades de nationella restriktionerna, bland annat har kravet på maxantal kunder i butiker släppts. Detta är en del av den återöppningsplan av samhället från Folkhälsomyndigheten och regeringen.

Johanna Stenberg, butiksbiträde på Thehuset, känner att det inte varit så stor skillnad på kundtrycket under torsdagen. Men hon berättar att hon flera gånger har varit på väg att säga till kunder att det är fullt – men kommit på sig med att inte behöva det.

– Man kan slappna av mer och fokusera på kunden, säger hon.

Johanna Stenberg tycker hon kan fokusera mer på kunden efter slopandet av maxtak av kunder.
Johanna Stenberg tycker hon kan fokusera mer på kunden efter slopandet av maxtak av kunder. Bild: Tove Christensen

Fram till torsdagen har endast två kunder fått vara i butiken samtidigt. Det finns fortfarande rekommendationer om att hålla avstånd – men nu har butiken och kunden gemensamt ett ansvar att se till att det sker.

ANNONS

– Det är trevligt att slippa säga till, säger hon.

Stina Johansson och Kate Jern är beredda att se till så kunder håller avstånd även om maxtaket slopats.
Stina Johansson och Kate Jern är beredda att se till så kunder håller avstånd även om maxtaket slopats. Bild: Tove Christensen

På Lekia har de inte heller haft ett högre kundtryck, men är beredda på att ändå säga till om det blir mycket kunder samtidigt så de inte kan hålla avstånd, berättar Stina Johansson, butiksbiträde. I övrigt innebär lättnaderna att det blir det färre arbetsuppgifter att hålla koll på.

– Det är skönt att slippa räkna, säger Kate Jern, butiksbiträde.

– Men man får hålla sitt ansvar och hålla avstånd ändå, säger Stina Johansson.

Team Sportia har haft ett maxtak på 55 kunder, vilket Jimmie Persson, butiksbiträde, har uppfattat som rätt högt maxtak för att vara en butik i Kungälv. Då butiken är stor så har kunder haft mycket plats till att hålla avstånd.

– Vi har haft så högt maxtak, så det har inte varit en så stor skillnad för oss, säger han.

Veronica Jahren, butikschef för Zoofamiljen, valde under tiden de hade maxtaket av kunder att tillåta färre kunder än de hade rätt till.
Veronica Jahren, butikschef för Zoofamiljen, valde under tiden de hade maxtaket av kunder att tillåta färre kunder än de hade rätt till. Bild: Tove Christensen

När restriktionerna om maxtak kom i början av mars valde Zoofamiljen ha ett maxtak på 15 personer, även om de hade rätt till 20 personer. Detta är till följd av att de har många äldre i sin klientel och vill skydda dem.

– Vi har inte haft kampanjer just för att inte dra folk, för här kommer kunder i alla åldrar, säger Veronica Jahren, butikschef.

Hon berättar att de sedan mars vid ett par tillfällen fått bilda en kö utanför butiken, men under torsdagen har de inte känt av någon skillnad i mängden kunder än tidigare.

ANNONS