Just den här cykeln verkar vara i fint skick, konstaterar cykelreparatören Max Dahlström.
Just den här cykeln verkar vara i fint skick, konstaterar cykelreparatören Max Dahlström. Bild: Benedikta Cavallin

Max ger cykelreparation med hemleverans

Sextonårige Max Dahlström erbjuder en ovanlig tjänst. Han hämtar din cykel vid dörren, reparerar den och kör tillbaka den.
– Intresset är jättestort, säger Max.

ANNONS
|

Har man inget jobb så får man uppfinna ett. När cykelbutiken i Göteborg stängde stod Max Dahlström plötsligt utan extrajobb, men att laga cyklar var ju något han kunde.

– Jag har en kompis i Partille som byggt upp en egen cykelverkstad hemma och jag började fundera på att göra samma sak, berättar Max.

Våren 2021 lade Max ut en annons på Facebook om att han kunde hjälpa till med enklare cykelreparationer, så som punkteringar, däckbyte och service. I priset ingick dessutom att han skulle hämta cykeln med sin A-traktor och leverera tillbaka den. Responsen lät inte vänta på sig och förra sommaren hade Max fullt upp med att serva Kungälvsbornas cyklar i ett rum omgjort till cykelverkstad i källaren hemma i Ytterby.

ANNONS

– Det var ett jättekul jobb, säger han. Att laga cyklar är hyfsat enkelt och jag gillar att jobba med händerna.

Kunderna strömmar

Nu närmar sig återigen cykelsäsongen och för en vecka sedan valde Max att köra en repris på fjolårets annons i Kungälvsgruppen på Facebook. Sedan dess har kunderna återigen strömmat till.

– Ett trettiotal har hört av sig på messenger eller på telefon, berättar Max. De får beskriva sina behov och så bokar jag in ett besök när jag hämtar cykeln.

Max har valt att hålla nere priset. Jämfört med etablerade cykelreparatörer kostar hans tjänster mindre än hälften. För att till exempel laga en punktering tar Max bara 150 kronor och service utför han för 300.

– Det är inte så konstigt att jag kan vara billig, säger Max. Jag har ju nästan inga utgifter. Men jag tycker inte heller om att skinna folk.

Vad jobbet ger honom i timlön är dock svårt att säga, vissa cyklar kan ta flera timmar, andra blir han klar med på 20 minuter.

Provcyklar alltid

De flesta uppdragen är ganska enkla, men det händer att han behöver ta sig an något svårare, som att räta upp ett skevt hjul, till exempel. Hittills har han dock inte stött på något som han inte klarat av.

Vad är då hemligheten bakom att bli en bra cykelreparatör?

– Att ha ett trevligt bemötande och att alltid vara noga så att varje cykel blir så bra det går, berättar Max. Jag provcyklar alltid varje cykel när jag är färdig för att se att allt fungerar som det ska.

Max går första året på naturprogrammet på gymnasiet och det dröjer några år innan han behöver försörja sig på heltid, men han är inte helt främmande för att det blir i cykelbranschen.

– Jag har lite tankar på att starta eget på riktigt, säger han. Men då behöver jag förstås en riktig lokal.

ANNONS