Hemtjänstens pilotprojekt med matleveranser i Komarken och Nord 2 har utvärderats av kommunen.
Hemtjänstens pilotprojekt med matleveranser i Komarken och Nord 2 har utvärderats av kommunen. Bild: Arkivbild

Matinköp på nätet kan bli standard för hemtjänsten

Pilotprojekt för hemtjänstens matleveranser har utvärderats. Personalen är positiv medan brukarna har haft en varierad syn på tjänsten. Utvärderingen blir underlag för beslut om eventuella matleveranser i hela kommunens hemtjänst.

ANNONS

I november förra året startade hemtjänsten ett pilotprojekt där handling av mat till brukare gick över till matleveranser av företaget Mathem. Projektet har pågått fram till maj inom hemtjänsten i Komarken och Nord 2.

Efter projektets slut har kommunen valt att förlänga avtalet tills sista november i år - tills en eventuell upphandling för samtliga hemtjänstområden är färdig. Förlängningen beror på pandemin och beslutet är en skyddsåtgärd för att personalen inte ska behöva besöka butiker.

– Vi är faktiskt inne i en pandemi och vi är igång med vaccineringar, men vissa av våra sommarvikarie har inte åldern inne än, säger Maria Stenmark, verksamhetschef för stöd i ordinärt boende.

ANNONS

Maria Stenmark menar att en eventuell förändringsprocess som denna måste få ta tid och brukarnas bästa finns i åtanke. Frågan är nu ute på remiss till KPR, kommunala pensionärsrådet. Först när de delgett sina åsikter om det kommer ett politiskt beslut fattas, vilket görs i höst.

I projektets utvärdering framkom det att personalen, som har beställt varorna vid hemtjänstcentralen, har en övervägande positiv inställning och menar att de tunga lyften blivit färre. De är även positiva till att de i mindre utsträckning fått hantera brukares kort och kontanter, vilket framkommit i ett formulär som skickats ut. Deras fysiska och psykiska arbetsmiljö har också förbättras. Maria Stenmark menar att projektet startade med det i åtanke.

– När vi pratade på ett personalmöte så sa personalen att det är rätt väg att gå för arbetsmiljön, säger hon.

LÄS MER:”Mat via hemtjänst dyrare och sämre”

Brukarna som varit berörda har också fått delge sina åsikter. Utvärderingen visar att de är relativt nöjda, men att det funnits kritik. Kritiken berör fel beställningar och leveranser av varor, högre priser och avsaknad av reklamblad och autogirobetalning. I utvärderingens analys menas det att fel beställningar kan lösas med att personalen beställer varorna hemma hos brukarna genom surfplattor. För byte vid felleveranser menar de också att det kan förenklas med leverantörer belägna i Kungälv.

Delar av kritiken tror Maria Stenmark kan härledas till pandemin, detta då Mathem inte förutsåg det nya trycket i försäljningen - vilket gjorde att varor tog slut. Kritiken är frågor som bör finnas med i en kravspecifikation om det genomförs i hela kommunens hemtjänst.

– Det är värdefull information vi har fått, säger hon.

Under projektets gång har kommunen även haft andra referenskommuner som har infört matleveranser. De menar att delaktigheten har ökat och kosthållningen blivit bättre. Maria Stenmark menar att det kan bero på att personalen beställer varorna med brukaren genom en surfplatta.

– Så de fick se olika varor och fick en annan motivation att handla mat, säger hon.

Varje inköp har haft en leveranskostnad på 95 kronor, vilket kommunen har betalat för att tjänsten ska vara kostnadsneutral för brukaren. Beräknade kostnader var cirka 190 000 kronor, exklusive moms, men landade på 160 000 kronor.

ANNONS