Haleh Lindqvist, Åsa Berglie och Rickard Holmgren studerar utkastet till hallarena-området. Skissen är gjord för att se om allt man vill ha med får plats. Kommunen har nyligen tagit över en del av marken av Bokab och har ännu inte hunnit ha kontakt med alla närliggande markägare.
Haleh Lindqvist, Åsa Berglie och Rickard Holmgren studerar utkastet till hallarena-området. Skissen är gjord för att se om allt man vill ha med får plats. Kommunen har nyligen tagit över en del av marken av Bokab och har ännu inte hunnit ha kontakt med alla närliggande markägare. Bild: Kristian Johansson

Markbyte klart för hallarena och bostäder vid Yttern

Kommunen har bytt mark med Bokab och räknat så att allt kan få plats, även bostäder.
– Det ska bli en levande stadsdel med idrott och bostäder, säger kommundirektör Haleh Lindqvist.

ANNONS

I januari 2020 presenterade kommundirektör Haleh Lindqvist planerna på en hallarena vid Yttern, intill fotbollsplanerna. Den skulle bland annat innehålla en bandyhall, två isrinkar, simhall, en skejtpark och 3-5 idrottshallar. Sedan dess har frågan utretts och kommunen har haft dialog med idrottsrådet, som samlar kommunens idrottsföreningar, för att höra efter föreningarnas önskemål.

– Vi har haft mycket hjälp av idrottsrådet att ta fram vilka behov som finns. Det här ska bygga på behov, inte på önskningar, säger Haleh Lindqvist.

Kommunens skiss är gjord för att se om allt man vill ha med i hallarenan får plats. Kommunen har nyligen tagit över en del av marken av Bokab och har ännu inte hunnit ha kontakt med alla närliggande markägare.
Kommunens skiss är gjord för att se om allt man vill ha med i hallarenan får plats. Kommunen har nyligen tagit över en del av marken av Bokab och har ännu inte hunnit ha kontakt med alla närliggande markägare. Bild: Åsa Berglie

En skillnad sedan tanken med hallarenan lanserades är att idrottshallarna, för handboll, innebandy och annat, har gått från 3-5 till 2-3 stycken.

ANNONS

– Men det beror på att det byggs nya hallar ute i serviceorterna. I Kärna är det på gång och i nästa steg Diseröd, säger Rickard Holmgren, projektledare.

En ny simhall planeras istället för den befintliga i Oasen.

– Det blir en 50-metersbassäng, dubbelt så stor som den nuvarande, och rehabbassäng. Det blir en hederlig simhall, men inget äventyrsbad, säger Haleh Lindqvist.

Nu i vår har planerna för hallarenan tagit ett viktigt steg framåt, då kommunen har tagit över den mark i området som Bokab tidigare ägde.

– Vi har gjort ett markbyte med Bokab, så nu har vi rådighet över hela området. Vi har också sett att allt som vi har räknat med får plats, säger Haleh Lindqvist.

Haleh Lindqvist, Åsa Berglie och Rickard Holmgren arbetar med att ta fram underlag för en hallarena vid Yttern.
Haleh Lindqvist, Åsa Berglie och Rickard Holmgren arbetar med att ta fram underlag för en hallarena vid Yttern. Bild: Kristian Johansson

Kommunen har tagit fram en skiss bara för att se om alla hallar får plats på den mark har. Därmed inte sagt att området kommer att se ut precis som på skissen när det är färdigt.

– Det här är bara en skiss för att vi ska kunna studera vad som ryms, säger Åsa Berglie, som jobbar i förvaltningsledningen.

– Nu har vi svarat på frågan om det får plats. Det gör det. Nästa fråga är hur vi får plats med det på bästa sätt, säger Rickard Holmgren.

Hallarenan innebär bland annat att mer eller mindre uttjänta anläggningar som Skarpe nord, Oasen och Idrottshallen försvinner på sikt.

– Men inga anläggningar försvinner innan det finns en ny på plats, säger Haleh Lindqvist.

I området har man också skissat på bostäder intill idrottsanläggningarna.

– Vi vill inte att det ska vara ett dött område, utan en stadsdel med idrotten och boende, säger Haleh Lindqvist.

– Bostäder och verksamhet som är öppen är viktigt, säger Rickard Holmgren.

På andra sidan Truckgatan har man dessutom skissat på en framtida skola.

– Vi behöver ha en skola i beaktande när vi planerar området, med tanke på byggnationen här och på Åseberget, säger Haleh Lindqvist.

Om området ska bli verklighet behöver man också se över hur kollektivtrafiken ska ta sig dit.

– Det kommer att behövas trafikåtgärder. Bygger vi arena ska man också kunna ta sig dit via kollektivtrafik, säger Haleh Lindqvist.

Något som man ännu inte har redovisat är vad hallarenan ska kosta och hur den ska finansieras.

– Vi kommer att behöva externa aktörer och det finns en del som är intresserade av att ingå partnerskap, säger Haleh Lindqvist, som ska återkomma med en beräkning av kostnaderna till kommunstyrelsens möte 16 juni.

Enligt den tidsplan som förvaltningen jobbar efter ska man skriva partnerskap med externa aktörer innan det här året är slut. Samtidigt pågår arbete med en detaljplan, och målet är att börja bygga under nästa år.

– Men det förutsätter att ingen överklagar, säger Rickard Holmgren.

ANNONS