Det finns ett beslut på att den nuvarande färjeförbindelsen mellan Koön och Marstrandsön skall elektrifieras senast 2030.
– Med tanke på innehållet i IPCC:s senaste rapport känns det som ett beslut som har fattats av personer som är okunniga och helt omedvetna om den klimatkris vi redan har här idag och ändå mer är på väg in i, anser Pierre Rehnlund och påminner om att Marstrandsfärjan släpper ut 365 ton koldioxid per år.
LÄS MER:Gärna elfärja – men det måste bli en bra investering
– Vilket är cirka en tredjedel av alla utsläppen från kommunens verksamheter.
Röd flagg
I sin interpellation till kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner (S), skriver Pierre Rehnlund om rapporten från FN:s klimatpanel IPCC.
LÄS MER:Klimatrapportens budskap är tydligt: vi måste tänka om nu
– FN:s generalsekreterare Antonio Guterres säger att rapporten ska tolkas som röd flagg för mänskligheten och att resultaten ska ses som en dödsstöt för användningen av fossila bränslen. Att vänta i 10 år med att ta bort fossilt bränsle för färjan innebär att ytterligare 3 650 ton koldioxid släpps ut och driver på klimatförändringarna. Detta får absolut inte ske, anser Pierre Rehnlund, som inte är ensam om sina åsikter, av namninsamlingar att döma.
LÄS MER:Lyckad namninsamling för eldrift av Marstrandsfärjan: ”Bra gensvar”
– Det finns eldrift idag och här kan vi inte sakta maka oss framåt. Istället måste vi redan nu spurta för att komma i mål i tid, säger han.
LÄS MER:Kom igen nu, Kungälvs kommun – visa att ni tar klimatfrågan på allvar!
Vill ha svar
Frågorna Pierre Rehnlund ville ha svar på vid torsdagskvällens kommunfullmäktige var om det pågår en projektering för en elektrifierad färjeförbindelse, hur tidsplanen ser ut i sina olika delar och när eldrift kan bli en realitet för Marstrandsfärjan.
Elfärja om tre år
Enligt kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner (S) har en förstudie gjorts kring en elektrifiering.
– Vår ambition är att ha en elfärja på plats om tre eller kanske fyra år, men det förutsätter att Västra Götalandsregionen tidigarelägger sin finansiering och det är något vi arbetar med, säger Miguel Odhner.