Mona Burås tycker att det är orättvist att hänga ut en hel yrkeskår.
Mona Burås tycker att det är orättvist att hänga ut en hel yrkeskår. Bild: Benedikta Cavallin

Kungälvs busschaufförer är arga och ledsna

Den senaste veckan har kritiken rasat mot Kungälvs busschaufförer och en har till och med blivit misshandlad. Förarna själva känner sig orättvist behandlade.
– Man kan inte dra en hel yrkeskår över en kam, säger Mona Burås, busschaufför och skyddsombud på Lebu, ett av de bolag som trafikerar Kungälv.

ANNONS
|

Det hela började med en insändare i Kungälvsposten den femte oktober med rubriken Västtrafik: Ställ krav på bussförarna!. Signaturen ”Upprörd resenär som hade förväntat sig resultat för 15 år sedan” menade att det är vanligt att bussförare pratar i mobil under färd och att Västtrafik måste ha tagit emot tusentals klagomål som de ignorerar.

På Facebook fick skribenten snabbt medhåll och i kommentarsfältet klagas det på alltifrån otrevlig attityd till snabba inbromsningar och trasiga bussar. De hätska kommentarerna har dock skapat både ilska och sorg hos Kungälvs busschaufförer.

– Det finns rötägg inom alla yrkeskårer, men de allra flesta förare är jättebra, säger Mona Burås, busschaufför och skyddsombud på bolaget Lebu.

ANNONS

– Det är vi som kör hem din fulla tonåring sent på natten, det är vi som väcker dig och ser till att du kommer av vid rätt hållplats och det är vi som hjälper din mormor ombord med rullatorn. Är folk ens medvetna om allt det ansvar vi tar och all omtanke vi visar?

Blev misshandlad vid ratten

I måndags inträffade en händelse som spätt på bussförarnas känsla av utsatthet. En buss som kört ut framför en bil på en 50-väg blev omkörd och stoppad av bilisten som klev ur sin bil och gick fram till bussen. Föraren öppnade fönstret och fick då ett knytnävsslag på hakan.

LÄS MER:Tvärnitade framför buss – slog chauffören i ansiktet

– Det är förstås inte alls säkert att misshandeln hänger samman med kritiken på nätet, men just nu är det ju lätt att tro det, säger Mona Burås. Många förare känner sig både ledsna och utsatta.

Inte mindre än fem bussföretag är verksamma i Kungälv och sammanlagt arbetar ett par hundra förare på någon sträcka i kommunen. Mona uppmanar alla som ser en förare bete sig olämpligt att i första hand säga till föraren, i andra hand att ta kontakt med Västtrafik eller bolaget på den aktuella sträckan och berätta vad som hände och på vilken avgång.

– Det är justare att peka ut de enskilda händelserna än att hetsa mot en hel yrkeskår, säger hon. Och om du inte känner dig trygg ombord på bussen så säg det till chauffören. Då kan ni ha en dialog om det direkt.

Oförutsedda saker händer

I kommentarsfältet har det också klagats på att bussarna skulle vara trasiga, men eftersom de måste besiktigas två gånger om året är de i allmänhet i gott skick, menar Mona. Hon vill också framhålla att bussförare inte är något man blir i en handvändning. Busskörkortet tar man när man väl har ett B-körkort och det kräver en lång utbildning där säkerhet är ett viktigt inslag. Flertalet bussförare kör bra, menar Mona, men naturligtvis sker det oförutsedda saker ibland i trafiken. Det kan vara en bil som hastigt byter fil eller en elsparkcykel som oväntat svänger ut. Att få stopp på den 15 ton tunga bussen är inte gjort i en handvändning.

Bussförarna i Kungälv känner sig orättvist behandlade av kritiken. Arkivbild
Bussförarna i Kungälv känner sig orättvist behandlade av kritiken. Arkivbild Bild: Catrin Hansson

– Även busschaufförer gör förstås misstag, det gör väl alla, säger Mona Burås. Men då frågar man sig om de som skriver aldrig själva gör något fel. Jag är övertygad om att alla gör så gott de kan.

Fem bussföretag är verksamma i Kungälv och sammanlagt arbetar ett par hundra förare på någon sträcka i kommunen. Arkivbild
Fem bussföretag är verksamma i Kungälv och sammanlagt arbetar ett par hundra förare på någon sträcka i kommunen. Arkivbild Bild: Catrin Hansson

Kritiken till trots tycker Mona själv att bussförare är världens bästa jobb. Hon kör ofta nattbuss på helgerna och stortrivs. Alla missnöjda resenärer får en uppmaning av Mona:

– Häng med mig på en av mina turer, säger hon. Då kan vi prata om vad som inte funkar och den som är missnöjd får kanske lite inblick i vad jobbet som bussförare innebär.

ANNONS