Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: ARKIVFOTON
Bild: ARKIVFOTON

Kritik mot omorganisering i hemtjänsten: ”Förstår att man reagerar”

Hemtjänsten står inför en stor förändring. Mindre hemtjänstgrupper ska bli större centraler. Förändringen har skapat reaktioner.
– Jag kan förstå att man reagerar när det är en så stor organisatorisk förändring, säger Lena Arnfelt, sektorchef för trygghet och stöd.

I dagsläget är hemtjänsten uppdelad i tio olika enheter, alltså hemtjänstgrupper. I höst kommer detta förändras till att bli åtta. Det innebär till exempel att de som idag har en mindre hemtjänstcentral och lokal i Kode, kommer behöva flytta in till Nordmannatorget och slås ihop med andra grupper.

Det blir nya, större geografiska områden som gör att flertalet hemtjänstgrupper kommer behöva överge sina gamla lokaler och byta till de nya centralerna.

Detta meddelades till de anställda i hemtjänsten i början på sommaren. Sedan kom semestern, och anställda har haft svårt att få svar på sina frågor.

Lena Arnfelt säger att tillsammans med facket gjorde de bedömningen att det var bättre att skicka ut informationen än att starta ryktesspridning. I september kommer verksamhets- och enhetschefer bjuda in till möten där alla ska få ställa sina frågor.

– Jag kan förstå att man reagerar när det är en så stor organisatorisk förändring, säger Lena Arnfelt.

Det är ledningen i sektorn för trygghet och stöd som har beslutat om förändringen.

– Det är inte ett politiskt beslut, då politiken inte styr på detaljer. Men vi har politiska beslut som säger att vi ska ha en budget i balans, det är en del i varför gör vi denna förändring, säger Lena Arnfelt.

Hemtjänsten har haft ett budgetunderskott i flera år. Den geografiska och organisatoriska förändringen kommer att gynna hemtjänsten, menar Lena Arnfelt. Hon säger att om man har en budget i balans ger det en chans för utveckling, samt att man kan använda pengarna på rätt sätt.

Hon säger att med denna förändring kommer man till exempel inte behöva ha lika många bilar, då de i centrum kan ta sig fram på annat sätt.

– Vi har gjort en totalöversyn och detta innebär inte ökade kostnader.

En orospunkt för de anställda inom hemtjänsten är deras nuvarande lokaler. Vad händer med dem?

– Om vi har någon lokal som står kvar så kan det bli så att andra verksamheter kan få ta del av dem, säger Lena Arnfelt.

Hon menar också att vissa av de lokaler som används idag är undermåliga och att detta kommer betyda en uppgradering. Samt att det kommer gynna omsorgstagare då planeringen och bemanningen blir lättare att sköta.

– Syftet är att klara upp vårat uppdrag, eftersom vi står inför ganska stora rekryteringssvårigheter.

Arbetsmiljöfrågan är också på tapeten. Insändare till KP har tagit upp ovissheten de känt över vad som ska hända.

Hur arbetar ni med arbetsmiljöfrågan framöver, hur ska ni föra kommunikationen med era anställda?

– Första steget är att bjuda in till möten. Sedan att få info kontinuerligt och att man känner sig delaktig. Man ska få vara med och påverka inom den ramen det går, säger Lena Arnfelt.

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
 
1. Sök på Kungälvs-Posten i AppStore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.
 
Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.