Kris i hemtjänsten – personal kan behöva flyttas

Läget inom hemtjänsten är fortsatt ansträngt. Nu kan personal inom andra verksamheter i kommunen flyttas till hemtjänsten. Men även ledig personal kan kallas in.

ANNONS

Personalsituationen inom hemtjänsten i Kungälvs kommun har sedan en tid varit ansträngt. Något Kungälvs-Posten skrev om förra veckan.

LÄS MER:Hemtjänsten ner i beredskapsnivå – ”hårda prioriteringar”

I andra kommuner, som Partille, som även de har en ansträngd tid inom hemtjänsten, har man behövt ringa in ledig personal för att lösa bemanningen.

– Vi är i samma situation, att vi behöver ringa in personal och det är framför allt inom hemtjänsten, men det är tufft inom LSS och på äldreboendena också, säger Lena Arnfelt, sektorchef för trygghet och stöd i kommunen.

Personal från boendestöd kan kallas in

Hon säger att man står inför stora utmaningar.

– Dels har vi gått ner på en lägre nivå i de insatser som utförs och nu överväger vi att inom sektorn flytta personal mellan de andra verksamhetsområden. Vi undersöker möjligheten att personal från boendestödet ska kunna hjälpa till inom hemtjänsten. I eftermiddag ska jag ha möte med facken i denna fråga, säger hon.

ANNONS

LÄS MER:Snabbtest i stället för omplacering av ovaccinerade

I nuläget ges endast den basala servicen inom hemtjänsten och det handlar om att hjälpa till med påklädning, mediciner, hygien och mat. Allt utanför det, som promenader och social tid, prioriteras bort vid för låg bemanning.

– Det är en situation som är oerhört tuff och vi har en enorm samhällsspridning av omikron och bedömningen är att vi kommer att ha det så här i två veckor till.

– Vi gör allt vi kan, hela sektorn hjälps åt.

Familjekarantänen en utmaning

En utmaning för kommunen är att även om personalen är frisk kan de behöva stanna hemma i familjekarantän.

– Det är inte bara om vår personal är sjuk, det finns ju regler för familjekarantän och det innebär att man ska vara hemma om någon i familjen är sjuk.

Hon tycker dock att man inom sektorn har läget under kontroll och uppger att man har dagliga möten och att alla jobbar på för att lösa situationen.

– Vi kommer att klara det, men det är jättetuff för dem som jobbar i verksamheterna.

Hur har brukarna tagit det med en lägre servicenivå?

– Jag har ingen annan bild än att de förstår situationen, säger Lena Arnfelt.

ANNONS