Till höger Mikael Olsson, Västtrafik
Till höger Mikael Olsson, Västtrafik Bild: Elvira Linderot

Konflikt skapar stora problem för färdtjänsten

Det är just nu stora störningar i Västtrafiks anropsstyrda trafik, som har hand om bland annat färdtjänst och sjukresor. – Vi prioriterar dem som behöver hjälp mest, säger Mikael Olsson på Västtrafik.

ANNONS
|

Västtrafik har hand om färdtjänst och sjukresor i Kungälv. Under onsdagen fick de akut fordonsbrist och har nu problem att ordna resor till alla som beställer det.

– Det finns risk för att det är längre väntetider. Vi har kunnat utföra de flesta körningarna men det kan absolut innebära problem. Vi jobbar hårt för att våra kunder ska drabbas så lite som möjligt, säger Mikael Olsson, enhetschef för leverans på Västtrafik.

Anledningen till problemen är ett bråk mellan Västtrafik och ett av deras upphandlade företag: taxibolaget Kronan. Bolaget har avtal att köra drygt hundra fordon av de sjuhundra fordon som Västtrafik har upphandlade för att utföra sjukresor och färdtjänst.

ANNONS

– Vi har haft problem med bolaget och valde därför att säga upp en del av avtalen med dem. Nu har de i protest valt att inte köra fordonen, det känns väldigt oseriöst, säger Mikael Olsson.

Avtalen skulle ha löpt ut i slutet av oktober men på onsdagsmorgonen meddelade företaget att de inte kommer utföra några resor. Sedan dess har Västtrafik fått försöka få in ersättningstrafik.

– Vi tittar först och främst på att lösa det tillfälligt med andra företag som kör, det jobbar vi med under veckan och helgen. Sen börjar en juridisk process kring det här.

Prioriterar resor

Även en del skolresor kan påverkas av problemen.

– Det handlar främst om barn som har särskilda behov, säger Mikael Olsson.

Han säger att Västtrafik har en prioriteringsordning för resorna, så att de som till exempel har viktiga sjukresor ska kunna resa i tid.

– Beställningscentralen har en ordning som de går efter. De som behöver mest hjälp prioriteras.

Mikael Olsson säger att det kan bli fortsatta störningar under de närmsta dagarna men att Västtrafik försöker lösa det så bra som möjligt.

– Vi har fått in en hel del ersättningsfordon och fortsätter jobba på det, säger han.

Protest från bolaget

Lokaltidningen har sökt taxibolaget utan att få svar. Till Bohusläningen säger bolagets vd Ibrahim Hassan Alfakawi att alla klagomål som kommit in mot hans företag från kunder egentligen är riktade emot Västtrafik och att deras avtal inte borde ha sagts upp.

– Det är bara snack från Västtrafik. Vi följer reglerna och deras system. Men om de skickar en försenad körning så registreras det på oss, säger han.

Nu har de slutat köra sina fordon som en protest.

– Först av allt vill vi ha våra avtal tillbaka eftersom vi inte skrivit under uppsägningen. Och att de gått vidare med andra företag kommer vi överklaga, säger Ibrahim Hassan Alfakawi till tidningen.

På torsdagen meddelade Västtrafik att det är fortsatta störningar och förseningar i den anropsstyrda trafiken.

Elvira Linderot

redaktion@kungalvsposten.se

ANNONS