Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Gratisbiljett skickades ut i Västtrafiks app

Västtrafik hade under söndag förmiddag störningar i sin app To Go. De skickade ut en så kallad störningsbiljett i appen.
– Sen klockan kvart i tolv har problemet varit löst, säger Alice Roman Dadisho, presskommunikatör på Västtrafik.

Alla åkte gratis via Västtrafiks app To Go under söndagsförmiddagen. Där skickade de ut en störningsbiljett som gällde i 30 minuter åt gången, till dess att störningarna löstes.

Biljetten skickades ut under söndag förmiddag men enligt uppgifter till tidningen GP strulade betalningen redan under lördag kväll. I ett fall fick en resenär inte gå på bussen då hen saknade biljett.

– Givetvis ska man inte bli drabbad som resenär. Har man några frågor kan man alltid höra av sig till kundtjänst, säger Alice Roman Dadisho.

Enligt Västtrafik rörde sig gårdagens störningar om problemen med Swish-betalningar.

– Då fungerade fortfarande kortbetalningen i appen och därför skickades ingen störningsbiljett ut.

Problemet löst – inte identifierat

Klockan nio upptäcktes andra störningar i appen och då ska Västtrafik ha skickat ut tillfälliga biljetter till alla användare. Sedan kvart i tolv har problemet varit löst och inga fler gratisbiljetter är tillgängliga i appen. Vad störningarna berodde på vet de inte.

– Fokus har legat på att åtgärda problemet men vår it-avdelning ska utreda vad som var fel.

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil: 

1. Sök på Kungälvs-Posten i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.