Anna Joelsson, klubbchef vid Gullbringa Golf, känner sig tacksam att verksamheten inte är hårt drabbad av it-attacken.
Anna Joelsson, klubbchef vid Gullbringa Golf, känner sig tacksam att verksamheten inte är hårt drabbad av it-attacken. Bild: Arkivbild

Golfklubbars hemsidor ligger nere – samma leverantör som Coop

Gullbringa Golf och Lycke Golfs hemsida ligger nere under måndagen. De använder samma it-leverantör som berörs av it-attacken som slagit ut Coops kassasystem.

ANNONS
|

Gullbringa Golf och Country Club hemsida ligger nere till följd av den it-attack som även drabbat Coop under helgen då deras kassasystem slogs ut, vilket Kungälvs-Posten tidigare rapporterat om. Även klubbens telefon och app för scorekort ligger nere. Dock är klubbens verksamhet inte hårt drabbad, menar Anna Joelsson, klubbchef.

– Det är inte så stora problem för oss, man kan fortfarande spela golf, säger hon.

Även Lycke Golf och Country Club använder leverantören och har därmed också problem.

På Gullbringa Golf kan spelare som vill nå sitt scorekort få det utskrivet och klubben har ett fristående kassasystem, vilket gör att de fortsatt kan ta betalt. Även hemsidan för bokningar är fristående från den berörda it-leverantören och fungerar fortfarande.

ANNONS

– Vi är väldigt tacksamma att vi är så lite drabbade, säger Anna Johansson.

LÄS MER:Coop Kongahälla tvingas hålla stängt efter it-attack

Problemen började i helgen och det var under måndagsmorgonen klubbchefen upptäckte att hemsidan låg nere. Deras it-leverantör använder Kaseya, vilket är mjukvaran som blivit attackerad. Den information hon fått under måndagsförmiddagen är att hemsidan ska komma igång igen under dagen. Dock menar hon att läget ännu är oklart.

Klubben arrangerar inga tävlingar i nuläget, men om de hade gjort det ser Anna Joelsson att det skulle ställa till stora bekymmer. Detta beror på att administrationen sker genom systemet som ligger nere.

– Det är precis rätt läge nu, säger hon.

ANNONS