Glest med laddplatser för elbilar i kommunen – plats 203 i landet

Enligt en undersökning från Volkswagen Sverige ligger Kungälv risigt till när det kommer till möjligheter att ladda sin elbil. Kommunen och Kungälv Energi säger att det är en fråga att fortsätta jobba med.
– Vi är positiva och under hösten kommer vi bestämma riktning för framtiden, säger Lars Andersson, marknadschef på Kungälv Energi.

ANNONS
|
Lars Andersson från Kungälv Energi och Jimmy Sandberg från Kungälvs Kommun.
Lars Andersson från Kungälv Energi och Jimmy Sandberg från Kungälvs Kommun. Bild: Arkivfoton

Antalet elbilar fortsätter öka i landet. I Kungälv finns möjligheten att bland annat ladda på allmänna kommunala laddplatser. Dock är de inte tillräckligt många för att kommunen ska nå upp till EU:s standard över hur många laddpunkter som behövs.

Lars Andersson från Kungälv Energi berättar att en affärsplan håller på att tas fram. Där ska de se hur de ska planera framtida laddplatser inom kommunen eftersom antalet elbilar fortsätter öka.

– Det är ett relativt nytt sätt att driva sin bil, och även om inte alla skaffar elbil på samma gång kommer det vara en successiv utveckling, säger Lars Andersson.

ANNONS

Det är många delar att jobba med i frågan om elbilar och laddstolpar. För dem som bor i hyreshus, för dem som kan ladda hemma och hur bensinmackarna utvecklar sina laddmöjligheter. Lars Andersson tror mest på en framtid där de flesta laddar hemma eller på jobbet.

– Det svåraste är väl om man bor i hyresområden, men det pågår lite experiment med kvartersladdning där man kan stå ett tag för att ladda, säger han.

Ett annat område som KP-läsare hört av sig om är den begränsade tillgången på laddpunkter på Marstrand och Koön. Idag finns ett tiotal laddpunkter på betalparkeringarna på Hamnplan.

Kungälvs kommun ska under september börja en renovering av parkeringarna på Hedvigsholmen. Men det kommer inte sättas upp fler laddstoplar.

Varför sätter ni inte upp laddstolpar när ni ändå renoverar parkeringen?

– Vi har tittat på möjligheterna, men det är inte möjligt med rimliga medel, säger Jimmy Sandberg, parkeringsansvarig på Kungälvs kommun.

Just området vid Hedvigsholmen har förorenad mark. Därför blev det för dyrt att sanera marken där laddstolparna skulle ha suttit.

Jimmy Sandberg har dock en lite annan syn på framtiden än Kungälv Energi. Han tycker man ska sikta in sig på att folk vill ladda på allmänna platser.

– Det finns ju olika typer av laddmöjligheter, men att man i första hand laddar på motsvarande en bensinstation, säger Jimmy Sandberg.

Han säger att det är komplext att blicka framåt, eftersom det är svårt att sia om elbilens utveckling och framtid.

– Det är så pass tidigt i elbilsutvecklingen, så vi på kommunen vet inte hur infrastrukturen kommer se ut. Till exempel kommer Volvo bara producera elbilar efter 2030. Sedan ser vi att privata aktörer bygger ut laddmöjligheter, vi konkurrerar helst inte med dem heller.

Volkswagens undersökning:

Den kommun som ligger etta i listan är Strömstad, med 18 laddpunkter per 1000 invånare.

Kungälv har 0,3 laddpunkter per 1000 invånare, och ligger på plats 203.

Orust ligger på plats 32 med 2 laddpunkter per 1000 invånare.

Ale kommer på plats 215 med 0,2 laddpunkter per 1000 invånare.

Volkswagen Sverige har gjort undersökningen tillsammans med intresseorganisationen Power Circle.

ANNONS