Affärerna blomstrade under pandemin, men nu står man inför ett annat läge förklarar butikschef Malinda Bergsten och butiksägare Camilla Gillholm på Tempo Kareby.
Affärerna blomstrade under pandemin, men nu står man inför ett annat läge förklarar butikschef Malinda Bergsten och butiksägare Camilla Gillholm på Tempo Kareby. Bild: Filippa Eckert

Från lyx till lågpris – nu rustar butiken för sämre tider

Mer spara och mindre slösa – folks köpvanor väntas ändras i takt med att livsmedelspriserna fortsätter att öka. På den lilla butiken Tempo Kareby gör man sig redo för att möta nya behov.
– Vi behöver anpassa oss med mer bas- och lågprisvaror, säger handlaren Camilla Gillholm.

ANNONS

Priserna har ökat successivt sedan i somras, men några stora prischocker hade nog ingen riktigt räknat med, berättar butiksägare- och handlare Camilla Gillholm på Tempo Kareby.

– Det var först nu när till exempel kaffet gick upp så mycket som folk började reagera, säger hon.

Men det är inte bara kaffet som blivit dyrare. Färska grönsaker, frukt och många frysta varor är exempel på livsmedel som blivit betydligt dyrare den sista tiden. Även bröd och pasta har ökat i pris, något som delvis kan förklaras av kriget i Ukraina men också stigande priser på diesel och handelsgödsel.

Från lyx till lågpris

Det är en stor kontrast till hur läget såg ut bara för något år sedan. Under pandemin handlade folk gärna i mindre butiker, och unnade sig mer lyxvaror.

ANNONS

– Vi såg till exempel att fler handlade i delikatessen, men nu står vi inför ett nytt läge. Vi behöver anpassa oss med mer bas- och lågprisvaror, säger Camilla Gillholm.

Och situationen som råder idag lär få konsekvenser flera år framöver, menar Camilla Gillholm.

– Vi går in i en tuffare period nu. Innan jul pratade man om ett ”kommande tufft halvår” på grund av eftereffekter av pandemin. Men sedan kom kriget och effekterna av det har vi egentligen inte sett än. Det kommer antagligen inte synas förrän nästa år, säger Camilla Gillholm och fortsätter:

– Det är rimligt att tänka att vi kommer ha det tuffare i fyra år framåt.

Räkmackan tio kronor dyrare

Det är svårt för enskilda butiker att påverka prisutvecklingen. För Tempo Kareby som tillhör Axfood-koncernen finns en prisstrategiavdelning som analyserar och sätter priserna på de flesta varorna. Men på de egna varorna, i delikatessen till exempel, har den lokala butiken större inflytande.

– Ta räkmackan som exempel. Där har vi behövt höja priset med tio kronor eftersom allt har blivit dyrare. Majonnäsen har ökat jättemycket och räkor ska vi knappt prata om. Även bröd och sallad ökar i pris, förklarar Camilla Gillholm och tillägger:

– Sedan kan, och vill vi inte höja priset hur mycket som helst heller.

Eftertanke framöver

Än så länge har dock kunderna i butiken visat stor förståelse för de förändringar som gjorts tycker Camilla, och de flesta verkar inte ha ändrat sina köpvanor så drastiskt – än.

Annika Nolberg, 41, är kund på Tempo Kareby och är beredd att göra vissa förändringar framöver:

– I dagsläget har jag inte gjort några ändringar i hur jag handlar. Men jag ser ju absolut hur priserna ökat, och man får nog vara beredd att tänka till lite extra kring inköp av grönsaker och liknande, säger hon.

LÄS MER:Priserna skenar – räkna med mindre pengar i plånboken

LÄS MER:Så påverkas Kungälvsborna av de högre matpriserna

ANNONS