Per Arnell, verksamhetschef för ambulanshelikoptern i Västra Götalandsregionen, vill se förändringar för att få stopp på de allvarliga A-traktorolyckorna.
Per Arnell, verksamhetschef för ambulanshelikoptern i Västra Götalandsregionen, vill se förändringar för att få stopp på de allvarliga A-traktorolyckorna. Bild: Sanna Tedeborg

Efter dödsolyckorna – överläkaren vill se ett stopp för A-traktorer

På en månad har fyra västsvenska ungdomar dött efter olyckor med A-traktorer. Nu vill ambulanshelikopterns chef, överläkaren Per Arnell, att vuxenvärlden tar ansvar och förändrar lagstiftningen.

ANNONS
|

Ambulanshelikoptern larmas ut på de allvarligaste trafikolyckorna. Den senaste tiden har det flera gånger varit med A-traktorer inblandade, och på bara en månad har fyra västsvenska ungdomar mist livet. Det i Grebbestad och Grästorp.

– Det är ett trendbrott vi ser, med flera allvarliga olyckor senaste halvåret, säger Per Arnell, överläkare och verksamhetschef för ambulanshelikoptern i Västra Götalandsregionen.

– Vi ser inte bara döda, utan även ungdomar som blir svårt skadade för livet.

Markant ökning av antalet olyckor

Enligt lagstiftningen får A-traktorer som högst köra med en hastighet av 30 kilometer i timmen, men företrädare för polisen har länge varnat för en utveckling där fordonen framförs i högre hastigheter än så.

ANNONS

Transportstyrelsen har parallellt konstaterat att antalet A-traktorer har ökat kraftigt på landets vägar efter en lagändring 2020. När 2021 summerades beskrev myndigheten också en markant ökning av antalet A-traktorolyckor som ledde till personskador.

”Vuxenvärlden har ett delansvar”

Förra hösten tillsatte regeringen en utredning av A-traktorernas regelverk, vars resultat väntas presenteras om några veckor.

Överläkaren Per Arnell tycker att det är hög tid – och han kan rentav tänka sig att det i slutändan kan vara rimligt att fordonstypen förbjuds.

– Vuxenvärlden har ett delansvar i det här. Det är inte vi som har gjort om bilarna, men via regelverket vi har medverkat till att förändra är vi delskyldiga, säger han och fortsätter:

– Man kan inte bara lägga ansvaret på ungdomarna, för man har vare sig konsekvenstänk eller omdöme nog i den åldern. Går det att trimma gör de det, går det att stuva in fyra–fem personer i bilen gör de det.

Fler allvarliga A-traktorolyckor

I sitt yrke har Per Arnell upplevt konsekvenserna av många allvarliga olyckor genom åren, och trenden med A-traktorer menar han sticker ut negativt sett till säkerheten. Han ser exempelvis inte samma problematik med mopeder, som 15-åringar också har rätt att köra.

– Det händer att vi ser allvarliga mopedolyckor också, men de är fåtaliga. De flesta har ändå hjälm, kör i någorlunda rimlig fart och åker en i taget på en moped.

A-traktorernas olycksutveckling leder till såväl dödsfall som skador för livet för de inblandade ungdomarna, konstaterar han.

– Jag känner att vi har ett ansvar att ta tag i det här.

LÄS MER:Trafikpolisen: Det är inte a-traktorns fel att du stressar

LÄS MER:Kraftig ökning av olyckor med A-traktor i Västra Götaland

LÄS MER:17-åring dolde passagerare – avslöjande ljud i a-traktorn

ANNONS