Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ann Burman och Kerstin Bodin kämpar för att få behålla sin busshållplats. Bild: Ebba Bergström
Ann Burman och Kerstin Bodin kämpar för att få behålla sin busshållplats. Bild: Ebba Bergström

De slåss för att få behålla sin busshållplats på väg 168

När Västtrafik ska utveckla Marstrandsexpressen försvinner flera hållplatser längs med vägen. En av dem är Vävra Transformator.
– Antingen så får jag flytta eller så får jag dö, säger Kerstin Bodin, 88.

När det ska byggas cykel- och gångbana mellan Vävra och Tjuvkil passar Västtrafik på att bygga bussfickor och se över sina hållplatser. En av hållplatserna som planeras försvinna är Vävra Transformator, men de boende ser det som något betydligt allvarligare än en enkel effektivisering av bussturen.

– Min första impuls när jag hörde om detta var ju att antingen får jag flytta eller så får jag dö, säger Kerstin Bodin, som är 88 år gammal.

Resenärerna vid Vävra transformator hänvisas istället till Vävra korsväg som enligt planen ska tillgänglighetsanpassas och få väderskydd och cykelställ. Den ligger 500 meter bort längs med landsvägen, utöver de 200 till 700 meter som de boende har till sin nuvarande hållplats.

Rädd för att bli isolerad

Kerstin Bodin har alltid åkt kollektivt och innan pandemin reste hon minst tre gånger i veckan för att träffa vänner eller vara med på kyrkans evenemang. Om hållplatsen försvinner är hon rädd att hon kommer bli fast hemma i sitt hus.

– Jag klarar nog att gå dit bort om det är soligt som idag, är det kallt, blåsigt och halt då är det tveksamt. Sen är det ju frågan om jag orkar gå när jag ska hem på eftermiddagen och redan är trött, säger Kerstin Bodin.

Om hon inte kan ta sig till bussen blir hon helt beroende av grannar som kan skjutsa henne, för själv har Kerstin ingen bil.

Henrik Kjellgren, presskommunikatör på Västtrafik, skriver i ett mail att just Vävra Transformator tas bort då det är få som reser därifrån. Västtrafik grundar sitt beslut på statistik från 2019. Just då var det betydligt många fler resenärer från hållplatserna som ligger före och efter: Lökeberg och Vävra Korsväg. Under pandemin tappade både Lökeberg och Vävra Korsväg resenärer, medan Vävra transformator haft ett stabilt resande.

Diagrammet visar avstigande passagerare på Vävra Transformator och hållplatserna direkt innan och efter. För du musen eller fingret över kan du se siffror för varje månad.

Oroliga för barnen som ska korsa vägen

Gång- och cykelbanan längs med väg 168 ska enligt den senaste tidsplanen från Trafikverket påbörjas i mitten av 2023. I samband med deras arbete kommer även hållplatserna läggas om.

– Vi är båda väldigt glada för cykelvägen men normalt sett när kommuner bygger ut cykelväg så tar man inte bort befintliga hållplatser där folk faktiskt åker, säger Ann Burman, som också bor i Vävra.

Kerstin Bodin berättar att området närmast Vävra Transformator växer och att allt fler barnfamiljer flyttar dit. Även med en anpassad gång- och cykelväg är både Kerstin och Ann oroliga för trafikolyckor när barn och äldre ska gå till nästa hållplats. Vägen har en hastighetsbegränsning på 70 kilometer i timman men det många som kör snabbare än så. Framförallt är barnfamiljerna i närområdet oroliga då barnen behöver korsa bilvägen för att kunna åka med bussen, utan övergångsställe.

– Det är ju en sak att gå dit bort på sommaren, men sen ska du ju gå här på vintern också. Det ingen belysning och det är ingen som skottar, säger Ann Burman.

”Vi önskar såklart att vi kunde tillmötesgå alla önskemål”

Både Ann och Kerstin tror att det egentligen handlar om att spara pengar. Enligt siffror Kerstin fått från Trafikverket hade det kostat mellan 300 000 och 500 000 att bygga en bussficka även vid Vävra Transformator.

Enligt Henrik Kjellgren på Västtrafik beror förändringarna på att man behöver göra prioriteringar när man planerar kollektivtrafiken.

”Vi önskar såklart att vi kunde tillmötesgå alla önskemål men samtidigt behöver vi, eftersom vi är delvis skattefinansierade, använda våra resurser på ett ansvarsfullt sätt och se till att de gör så stor nytta som möjligt.”

Han skriver att Västtrafik förstår att det blir en försämring för Kerstin, Ann och de andra resenärer som har Vävra Transformator som närmaste hållplats men förändringarna ska göra att sträckan ut till Marstrand som helhet blir mer tillgänglig och går snabbare.

Kerstin Bodin har lagt många timmar på att kommunicera med alla olika aktörer och att förstå vem som bestämmer vad. – Man har blivit lite av en detektiv, säger hon. Bild: Ebba Bergström
Kerstin Bodin har lagt många timmar på att kommunicera med alla olika aktörer och att förstå vem som bestämmer vad. – Man har blivit lite av en detektiv, säger hon. Bild: Ebba Bergström

De boende slåss tillsammans för att få behålla hållplatsen

Bland de som bor kring Vävra Transformatorn har det skapats en gemenskap kring busshållplatsens öde. Tillsammans har de skickat in yttrande till Trafikverket och namninsamlingar till Västtrafik.

Ann och Kerstin har haft kontakt med både kommunen och Västtrafik för att försöka få en förklaring till varför just deras hållplats ska försvinna. I svaren refererar kommunen och Västtrafik vidare till varandra och ofta är det vad Kerstin kallar ett typiskt icke-svar. Vid det här laget blir hon mest frustrerad av den käcka tonen.

– Det värsta är att jag känner mig orättvist behandlad. Jag har åkt kollektivt hela livet och nu får jag bara lida för det. Det är verkligen den värsta känslan, säger Kerstin Bodin.

Kungälvs kommun har skrivit till de boende att de följder riktlinjerna för hur stort avstånd boende högst bör ha till kollektivtrafik. På landsbygden ska det vara högst två kilometer till närmaste hållplats. De säger även att de behöver se på kollektivtrafik i kommunen som en helhet, över alla geografiska områden.

Enligt uppgifter från maj 2021 ska följande ändringar göras bland hållplatserna:

Stenskärsvägen ersätts av en ny hållplats vid Gulskärsvägen.

Saltskärsvägen ersätts av en ny hållplats vid Intaget.

Gethagen utgår och resande hänvisas till Tjuvkilsboden.

Nordösundet utgår och resandet hänvisas till hållplats Toftebergsvägen alternativt Nordön.

Gullbringa Västra utgår och resande hänvisas till hållplats Gullbringa.