Moa Tyborn tillsammans med Alice, Mikaela och Leia Leetma.
Moa Tyborn tillsammans med Alice, Mikaela och Leia Leetma. Bild: Tove Christensen

De lär familjer prata med barnen om pengar

Pengapeppen är ett nystartat initiativ där Kungälvsbon Moa Tyborn varit drivande för att få föräldrar att prata pengar med sina barn. Kungälvsfamiljen Leetma är en av familjerna som är ansiktet utåt.

ANNONS
|

Pengapeppen är ett nystartat nationellt initiativ för att föräldrar på ett lättsamt sätt ska få tips om hur man kan prata om pengar med sina barn. En av familjerna som deltar är Kungälvsfamiljen Leetma. De har bland annat spelat in två ”challenge”-videor – där de i en jämförde priset på en hemmagjord pizza, en fryst och en från en pizzeria. Mamma Mikaela och döttrarna Alice, 11, och Leia, 8, var med på inspelningen, där de fick prata om andra värden än pengar. Pizzan från pizzerian var stor och kostade lagom, tycker Alice.

– Den hemmagjorda var värd mer för vi gjorde den tillsammans, säger hon.

ANNONS

Alice tycker det var roligt, men hon blev trött av den långa inspelningsdagen och värmen.

– Vi lärde oss vad saker kan vara värda och att de kan vara värda olika saker också.

Mamma Mikaela Leetma tycker det är viktigt att lyssna på barnens tankar om pengar i en avväpnad och lustfylld situation. Initiativet har gjort att hon vill sätta in sig mer i hur barnen ser på pengar.

– Barn är så mycket klokare än man tror, de har redan funderat på det.

Mamma Mikaela vill med sin man ge barnen förståelse för pengars värde.
Mamma Mikaela vill med sin man ge barnen förståelse för pengars värde. Bild: Tove Christensen

Hon menar dock att det finns en kulturkrock mellan hennes generation och barnens, i fråga om kontanter och betalkort. Barn idag får sällan se kontanter, vilket gör att det kan bli svårt att förstå hur transaktionerna går till och att bankkort måste fyllas på med pengar. Men den digitala världen är barnen vana vid, så hon tror det går att nå dem genom det.

– Sätt ord på det man gör. Min yngsta sa att det är väl bara att ta det lilla kortet. Men det är ju inte bara att dra det, säger hon.

Mikaela och hennes man har bestämt att barnen kan få veckopeng om de gör något extra i hemmet, utifrån vad de klarar av baserat på ålder. Det kan vara att ansvara för hela familjens middagsdukning och inte bara ta hand om sin egen disk. Den andra ”challenge”-videon de gjorde med barnen utgick från ämnet och där fick de tillsammans prata om grundregler för pengar och skapa mer förståelse hos barnen.

– Vi vill inte ge veckopeng utan motprestation, så fungerar inte livet, säger Mikaela.

Kungälvsbo är initiativtagaren

Initiativet till Pengapeppen kommer från Alektum Group, som är ett Göteborgsbaserat inkassobolag. Moa Tyborn, som bor i Kungälv och är deras kommunikations- och marknadsdirektör, är initiativtagaren till Pengapeppen. Som del av initiativet finns influencern Magister Nordström, beteendevetaren Paulina Gunnardo och Magdalena Kowalczyk och Magnus Hedberg, som är programledare i Lyxfällan.

Moa Tyborn, kommunikations- och marknadsdirektör för Alektum Group, är initiativtagare för Pengapeppen.
Moa Tyborn, kommunikations- och marknadsdirektör för Alektum Group, är initiativtagare för Pengapeppen. Bild: Tove Christensen

Moa Tyborn vill använda de erfarenheter företaget har av att möta människor som hamnat i en tuff ekonomisk situation till att hjälpa andra. De vill ta socialt ansvar och motverka den ökande skuldsättningen bland unga – vilket kan göras om föräldrar tidigt skapar en förståelse för pengar och dess värde hos sina barn.

– Här har vi en jättemöjlighet att hjälpa till för att få förändring och att hjälpa föräldrar prata om ekonomi, säger Moa Tyborn.

Hon menar att barn tar efter föräldrarnas vanor, inte vad föräldrarna råder dem att göra. Därmed är det viktigt att vara goda förebilder. En Novus-undersökning som Alektum Group beställt visar att föräldrar tycker det är svårt att prata pengar med barnen.

– Det ligger ett stigma runt det, man vill ge barn allt, det känns lite skuldbeläggande att prata om pengar, säger Moa Tyborn.

Mikaela Leetma är noga med att visa barnen att det inte går att köpa allt man vill och vikten av att prioritera.

– De är nog ganska upplysta om det och duktiga på att göra egna val, jag tycker det varken är skamligt eller pinsamt.

Hon tycker det är viktigt att lära barnen att spara sina pengar om de vill köpa något särskilt. Då lär de sig ekonomiska konsekvenser utan större negativa följder.

– Man gör sig själv och sina barn en björntjänst när man bara köper till dem.

Moa Tyborn menar att målsparande för små barn gör att de kan lära sig sparandets värde.

– Barn lär sig av sina misstag och lär sig på vägen, så man inte släpper ut dem som noviser som 18-åringar.

Tips från Moa Tyborn om hur föräldrar kan prata pengar med sina barn

Ta med dem till affären och diskutera tillsammans varför olika märken och sorter av samma produkt kan ha olika priser.

Låta barnen ansvara för planering och inköp av fredagsmyset utifrån en viss summa. De kan få lära sig budgetera och planera utifrån hela familjens viljor.

Gör en aktivitet med barnen där ni jämför en köpt och en hemmagjord produkt, tex baka bullar, göra pyssel – partyhattar, maskeradmasker, konfetti till barnkalaset, och funderar tillsammans över värden som pris och upplevelse.

ANNONS