Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/11

De har bytt simbassängen mot sjöar och hav

Intresset för simning som träningsform i hav och sjö har ökat de senaste åren. Tävlingar som swimrun och triathlon har sannolikt gjort sitt till tror Annika Svanberg och Emma Söderlind som båda träningssimmar i såväl hav som sjö.

När vi träffas vid Ingetorpssjön är vi i mitten av maj och vattentemperaturen landar runt femton grader. Själv fryser jag vid blotta tanken på ett dopp medan Annika och Emma verkligen ser fram emot årets premiärdopp.

– Att simma trots att temperaturen i vattnet inte är så hög är underbart. Man känner sig ren på ett särskilt vis, inifrån, säger Annika. Att simma i hav eller sjö är en naturupplevelse.

Emma tillägger att det är en otrolig skillnad på att simma utomhus jämfört med att simma i bassäng.

– Det är en härlig frihetskänsla och jag håller med Annika – det är en fantastisk naturupplevelse.

När Annika och Emma beskriver simningen som en naturupplevelse får de något drömskt i blicken och plötsligt kan jag se tjusningen med simning i hav och sjö.

– Att glida ner i vattnet en tidig morgon och känna solens strålar värma ryggen är absolut helt underbart. Just Ingetorpssjön är knappt sjuhundra meter från ena änden till den andra. Vi simmar ofta den sträckan för att sedan stanna och småprata lite medan vi vilar. Sedan simmar vi en sträcka till, berättar Annika som gärna vill slå ett slag för sjön Hällungen där hon också ofta simmar.

Annika simmade mycket mellan tio och fjorton års ålder. Sedan slutade hon och först då hon var 47 år tog hon upp simningen igen, mest som ett nödvändigt ont eftersom hon skadat minisken och andra träningsformer inte var möjliga.

– Egentligen är det inte simningen som träning som lockar mig främst, det är att tävla som driver mig, skrattar hon.

Och tävlar gör hon. När vi ses har hon nyligen deltagit i SM i mastersim och plockat hem fyra guldmedaljer och två silver. Genom simningen blev Annika nyfiken på swimrum, vilket födde en längtan efter att simma utomhus.

Hon berättar att det inte alls varit självklart för henne att simma i hav och sjö.

– Jag var länge rädd för mörkt vatten och tyckte det var fruktansvärt otäckt. Det var först för åtta, nio år sedan jag vande mig och nu älskar jag det. Under vår, sommar och höst går jag överhuvudtaget inte in i en simhall. Ingetorpssjön är som min egen gigantiska pool, säger hon och blickar ut över den spegelblanka sjön.

Emma gjorde sitt första triahtlon för åtta år sedan och upplevde simningen som den svåraste delen, vilket blev hennes sporre att fortsätta.

– Jag tränade och tränade och till slut funkade simningen bra och jag kunde njuta av den som träningsform. Innan dess hade jag inte direkt simmat i hav och sjö, mest varit på grunt vatten och tagit några simtag här och där.

Att simma open water kräver en del berättar Annika och Emma. Dels behöver du kunna crawla men även utrustningen är viktig. Du behöver ha våtdräkt och gärna en boj fäst runt midjan.

– Bojen, som du blåser upp, är till både för att synas och för att kunna flyta på om du behöver. Den fungerar också som en väska där du kan förvara telefon och något att äta och dricka, berättar Annika som själv är trefaldig svensk mästare i open water.

Vid swimrun hoppar du i vattnet med träningsskor på och är redan trött i benen efter att ha sprungit.

– Då behöver du en dolme för att vila benen, berättar Emma och förklarar att dolmen, som är tillverkad av flytmaterial, placeras mellan låren för att hålla benen flytande. När du simmar använder du till skillnad från open water, alltså inte benen utan crawlar med handpaddlar som hjälper dig att ta dig framåt. På så vis har du ork kvar i benen när du kommer upp på land och det är dags för nästa löpsträcka.

I vår region finns ett flertal swimrun och ppen water-tävlingar att välja emellan. Men simning som träningsform behöver inte vara så pretentiös. Det handlar mycket om att våga simma ut en bit och inte fastna vid badstegen menar Annika och Emma.

– Att använda sommarens bad till att våga utforska simningen är toppen. Har du inte provat vet du inte vad du tycker. Simning passar alla oavsett ålder och erfarenhet, kanske blir du fast, skrattar de.

Annikas och Emmas tips för sommarens simträning:

• Våga simma i sommar – lek inte bara med barnen

• Lär dig crawla – det finns kurser i vuxencrawl. Börja gärna på hösten och gå en fortsättningskurs på våren för att bli redo att crawla i hav och sjö

• Simma aldrig ensam

• Kolla med din simklubb om det finns någon grupp att simma med

• Vänj dig vid redskap som paddlar, boj, fenor och dolme

Annika Svanberg

Bor: Stora Höga

Ålder: 60 år i höst

Familj: Man och två vuxna barn

Gör: Redovisningskonsult i eget företag samt instruktör på STC i Body balance och HIIT

Intressen: Simning och annan träning som till exempel löpning

Antal Swimrun & Open water: 30 Swimrun och minst 20 Open water sedan 2016

Emma Söderlind

Bor: Ucklum

Ålder: 42

Familj: Sambo och två bonusbarn

Gör: Stödassistent på LSS-boende samt personlig tränare i eget företag

Intressen: Simning, träning

Antal Swimrun & Triathlon: Ett 20-tal Swimrun och ett tiotal Triahtlon

LÄS OCKSÅ: Mästarsimmaren ser inga hinder för nytt guld – KSS skickar åtta till ett udda SM

LÄS OCKSÅ: Så blir manetsommaren – gör såhär om du blir bränd

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil: 

1. Sök på Kungälvs-Posten i AppStore eller Google Play.

2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.

3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.

4. Därefter påbörjas nedladdningen.

5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.

6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.