Foto: Arkivfoto/Getty Images
Foto: Arkivfoto/Getty Images Bild: Arkivfoto/Getty Images

Därför ska du bära reflex – även i Kungälv

Mörkret har sänkt sig och det blir allt svårare att se alla mörka skepnader som rör sig på gångvägar, vid övergångsställen eller på oupplysta landsbygdsvägar. Med reflex, en till synes billig livförsäkring, syns du minst 100 meter tidigare än om du inte har någon.

ANNONS
|

Enligt NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, inträffar 40 procent av olyckorna mellan gående och bilister när det är mörkt. Och de flesta olyckorna inträffade i tätbebyggt område. Enligt en enkät som Trafikverket genomfört uppgav 30 procent av gångtrafikanterna att de använde reflex, bara 20 procent använde det i tätort.

I helgen lade Therese från Kungälv ut ett Facebook-inlägg där hon undrade om ”Kungälvsborna har dödslängtan”. I fredags körde hon längs Strandgatan i Kungälv när en ganska ung kille plötsligt slängde sig ut vid ett övergångsställe och ett par personer genade över Uddevallavägen, mellan övergångsställena, i mörkret – ingen hade reflexer.

ANNONS

– Paret genade över vägen innan rödljusen i korsningen, och syntes knappt, säger hon.

Men den reflex borde väl vara en rätt billig livförsäkring?

– Ja, verkligen, säger Therese.

”Har fått väja”

Och hon är inte ensam om att reagera på mörkklädda personer som befinner sig nära vägen och inte har en enda reflex på kroppen.

En person skriver på FB: ”En ung tjej med svarta byxor, svart jacka och svart paraply stod och väntade på bussen i vägrenen på Hedesvägen vid dagis i morse. Såg henne inte förrän jag var någon meter ifrån.”

En annan skriver: ”Kör gamla E6 varje morgon vid 07-tiden och hemåt när det mörknar, många som rör sig längs vägen och väntar på bussar. I dag såg jag en med reflex!. det var minst 10 st som väntade vid olika hållplatser längs vägen, flera med svarta eller mörka kläder. Har fått väja några gånger”.

Therese tror att folk inte förstår hur dåligt man syns en mörk kväll utan reflexer och skulle önska att fler bar reflexer. Något som Cecilia Friis, projektledare på NTF Väst bekräftar.

– Man syns sämre än man tror, säger hon.

”Tror att man syns”

Cecilia Friis säger att man på NFT kunnat konstatera att personer på landsbygden är bättre på att använda reflexer, men att färre använder reflexer i tätorten.

– Man tror att man syns för att det är upplyst från gatljus och skyltfönster men det räcker inte. Och det skadar väl inte att bli sedd, säger hon.

Cecilia Friis, projektledare på NTF Väst.
Cecilia Friis, projektledare på NTF Väst. Bild: NTF

För att synas och inte riskera att skadas i trafiken bör man använda reflexer när det är mörkt ute, och enligt Cecilia Friis ska man tänka på att sätta reflexerna där de gör mest nytta.

– Det är bilarnas ljus som ska nå fram till reflexen. Det är ingen nackdel att ha en reflexmössa men det är viktigt att man även har reflexer i knähöjd upp till höften. Att ha dem på handväskan, ryggsäcken, på armen eller benen. Den ska dingla och röra på sig.

Har du en reflex på dig syns du 125 meter om bilen har halvljuset på. Om du inte har reflex syns du 20–30 meter. I ljusa kläder syns du 60 meter utan reflex.

Reflexer på modet

Hösten är tiden på året när vi ofta väljer murriga färger på våra kläder, brunt och svart, vilket gör att vi syns sämre i mörkret. Men på senare år har även modet bjudit oss på reflexkläder.

Det borde väl göra er på NTF överlyckliga?

– Ja, det är superbra med reflexkläder, att man syns och det är en sådan skillnad, säger Cecila Friis.

Hon säger att det finns en uppfattning om att reflexer är fula och tråkiga, men att det nu finns en uppsjö av olika reflexkläder vilket borde göra att alla kan hitta någon man gillar.

  • Reflexer syns bäst när de sitter lågt och är i rörelse. Långt ner på ben och armar är bästa placeringen.
  • Går du på en väg med tung trafik kan du behöva komplettera reflexerna med en ficklampa.
  • Hundar och hästar behöver också reflexer för att synas i mörkret.
  • Reflexer behövs även i städer och tätorter där det finns gatubelysning.
  • Kontrollera när du handlar reflex att den är SIS eller CE-märkt.
  • En normal livslängd för en reflex är ungefär tre år. Därför bör reflexer bytas ut regelbundet.

De flesta mörkerolyckor där gående dödas eller skadas sker i tättbebyggda områden där gatubelysningen är tänd. Gatubelysningen gör att du själv ser, men det innebär inte att andra trafikanter ser dig.

Det mänskliga ögat är anpassat för dagsljus och synförmågan försämras kraftigt i mörker. Framför allt blir det svårt att urskilja kontraster. Även på belysta gator blir kontrasterna sämre, och därför får bilförare svårare att upptäcka fotgängare.

Tänk på att vägbanan blir mörkare när den är blöt. Då minskar gatubelysningens effekt.

Källa: Trafikverket

ANNONS