Lärarna Hanna Davidsson, Charlotte Vadvik och Jonas Dantzar.
Lärarna Hanna Davidsson, Charlotte Vadvik och Jonas Dantzar. Bild: Katarina Berg

Byggprogrammet kämpar mot machokulturen

Med hjälp av ett brett normkritiskt arbete i undervisningen ska fler tjejer lockas till Mimers byggprogram.
– Machokulturen lever kvar så vi ser att det behövs, säger initiativtagaren Hanna Davidsson.

ANNONS

Hon är lärare i svenska och religion och vi ses i byggprogrammets lokaler i Rollsbo med Charlotte Vadvik, lärare i matte och naturkunskap, och byggläraren Jonas Dantzar.

Tillsammans med övriga kolleger i byggarbetslaget jobbar de överskridande för att på sikt minska machokulturen i byggbranschen och få fler tjejer att vilja söka sig till utbildningen - av 100 elever i totalt sex klasser är bara fem flickor.

Killar förminskas

Sedan i höstas används boken Inte som du i undervisningen. Boken är skriven av Johanna Schreiber och Ida Ömalm Ronvall och är en berättelse där maktstrukturerna har vänts upp och ner. Där tjejer och kvinnor sitter på all makt, och där killar och män förminskas, utnyttjas och trycks ner.

ANNONS

Sex och relationer

En bok som har blivit en klar framgång bland eleverna.

– Det har varit lätt att komma igång och fortsätta läsa boken för att det har varit så intressant. Både att läsa och arbeta med den. Tidigare har jag bara skitit i boken jag fått i skolan och inte fortsatt, säger Lennox Thorbjörnson i Ba21b, som gillar att boken tar upp ämnen som sex och relationer.

– Genom boken har jag kunnat sätta mig in i karaktärerna och olika situationer de har varit med om i de frågorna, säger han och konstaterar att det har varit det bästa arbete i svenskan han någonsin haft.

Bättre betyg

Ester-Karin Elonsson i Ba21a tror att undervisningen kan bidra till att fler tjejer väljer byggbranschen.

– Även om man inte går runt och pratar om det så tror jag att alla i klassen känner att det har blivit bättre och att man har fått en liten mer inblick i hur det är. Det är viktigt att vi pratar om normer eftersom det har varit skevt så länge. Både synen på sex och hur det är i samhället. Viktigt för att få samhället till en plats där alla trivs, säger hon och betonar hur bra det är att få arbeta med samma tema i flera ämnen.

– Då är chansen större att man gör ett bra arbete.

Enligt Hanna Davidsson och Charlotte Vadvik har eleverna också nått en högre betygsnivå i svenskan och naturkunskapen.

Andra diskussioner

För byggläraren Jonas Dantzar är det uppenbart att elevernas läsning av boken med de diskussioner och analyser som har följt har resulterat i en ökad medvetenhet - något han märker när han undervisar om policyn Byggkurage, som syftar till att ”...skapa arbetsplatser där alla känner sig välkomna och där alla kommer hem hela och utan en klump i magen.”

– De här eleverna kan tänka lite längre och det blir helt andra diskussioner än tidigare. Fnittret när man nämner sexuell läggning är borta. Det som gäller är att bygget ska framåt och att vi ska trivas, säger han och konstaterar att han också har fått ta på sig nya glasögon och lite grann omskola sig själv.

– Jag är till exempel vaksam på att jag inte pratar med tjejerna på ett speciellt sätt och med killarna på ett annat. Och vem har tidigare tänkt på att kommunen bara upphandlar arbetskläder unisex och herr men inte dam?

ANNONS