Kjell Hansson driver Tofta Sörgård Trade AB som kör för Taxi Göteborg och ser att de privata resorna ökar i takt med att fler blir vaccinerade. Bild: privat
Kjell Hansson driver Tofta Sörgård Trade AB som kör för Taxi Göteborg och ser att de privata resorna ökar i takt med att fler blir vaccinerade. Bild: privat

Brist på taxichaufförer – resor på kvällar kan inte erbjudas

Det råder nationell brist på taxichaufförer, vilket även Tofta Sörgård Trade AB som kör för Taxi Göteborg märker av. I nuläget kan de inte erbjuda taxi kvällstid till följd av bristen. De kan även få svårt att möta behovet när samhället börjar öppna upp.

ANNONS

Svenska Taxiförbundet har gått ut med att det råder akut brist på taxichaufförer nationellt. Organisationen menar att det delvis saknas personer som söker jobbet och delvis att personer som söker inte har rätt kvalifikationer. Bedömningen man gör är att situationen kan försvåra omstarten och återgången till normal verksamhet när pandemin blir mindre påtaglig.

På Tofta Sörgård Trade AB som kör taxi för Taxi Göteborg känner de igen sig i läget och menar att det även innan pandemin fanns en nationell brist på chaufförer.

– Egentligen har det alltid varit problem men nu är det väldigt dåligt, säger Kjell Hansson, som driver åkeriet.

ANNONS

Under pandemin fick han säga upp cirka 15 chaufförer för att det inte fanns arbete att tillgå när den privata marknaden försvann. Dock har de fortsatt kunnat köra för skolverksamhet. Även kollegor han diskuterat situationen med har haft samma problem.

– Pandemin tog bort allt, säger han.

Nu behöver de nyanställa tio chaufförer på heltid och ett par på deltid. I nuläget kan de inte erbjuda taxiverksamhet på kvällstid just för att det saknas chaufförer.

Kjell Hansson ser att de privata resorna börjar öka igen.

– Det är helt klart att vi får mer att göra och det följer vaccinationsgraden i samhället. Det blir ett problem att leverera.

Hoppfull inför årsskiftet

Men han är hoppfull om att de kommer repa sig och hitta personal, förutsatt att det inte blir en till smittovåg.

– Jag räknar med att det kommer ta resten av året att komma tillbaka.

De ställer höga behörighetskrav och det tar cirka fyra månader att utbilda chaufförer som sedan även behöver en taxiförarlegitimation.

Svårigheten i att hitta personal tror han delvis beror på att det är ett lågavlönat jobb som personer med a-kassa inte alltid är lockade av att ta. Kjell Hansson ser dock en möjlighet i de äldre arbetslösa som har svårt att hitta arbete.

– Vi söker många äldre för många vill inte anställa äldre i arbetsmarknaden. Sen brukar de även köra mycket lugnare än unga.

ANNONS