” Våra medlemmar vittnar om att möjligheten till inflytande och påverkan är minimal”, säger Kommunals ordförande Ulrika Winblad.  Arkivfoto/Kristian Johansson
” Våra medlemmar vittnar om att möjligheten till inflytande och påverkan är minimal”, säger Kommunals ordförande Ulrika Winblad. Arkivfoto/Kristian Johansson

Anställda slutar när hemtjänsten förändras

Kommande omorganisation av hemtjänsten skapar stress och oro bland många av Kommunals medlemmar.
– Vi har fått till oss att undersköterskor redan har sagt upp sig, säger Kommunals ordförande Ulrika Winblad.

ANNONS
|

Enligt henne är det ännu fler som funderar på att sluta.

– Detta såg vi hända i samband med omorganisationen inom daglig verksamhet/LSS 2018. Vi får fortfarande hantera de negativa effekterna av den omorganisationen, menar Ulrika Winblad.

Kommunals ordförande Ulrika Winblad . Arkivfoto: Kristian Johansson
Kommunals ordförande Ulrika Winblad . Arkivfoto: Kristian Johansson

Lågt inflytande

Enligt henne handlar medlemmarnas oro om allt från fysiska förutsättningar – som byte av lokaler, körtider och säkerhet – till att förutsättningarna för att kunna fortsätta att utföra sitt arbete på ett proffsigt och kvalitativt sätt försämras.

– Våra medlemmar vittnar också om att möjligheten till inflytande och påverkan är minimal, säger Ulrika Winblad och fortsätter:

Efterlyser samverkan

– Kommunal är framför allt kritisk till det sätt på vilket arbetsgivaren hanterar förslaget till omorganisation. Det handlar om allt från information till hantering av arbetsmiljöfrågor. Vi saknar en strukturerad och tydlig process för samverkan, konstaterar hon.

ANNONS

LÄS MER:Kritik mot omorganisering i hemtjänsten: ”Förstår att man reagerar”

Två uppsägningar

Maria Stenmark arbetar som verksamhetschef för stöd i ordinärt boende. Enligt henne har än så länge två personer sagt upp sig ”på grund av faktorer som delvis kan härledas till omorganisationen.”

Det handlar då om tillsvidareanställda och inte timvikarier, betonar Ulrika Winblad på Kommunal.

LÄS MER:Vart tog den feta satsningen på äldreomsorgen vägen?

Ifrågasätter arbetsgivaren

– Hur många som har sagt upp sig kan vi och arbetsgivaren ha olika uppfattningar om eftersom våra medlemmar är både tillsvidareanställda och timvikarier. Så anställningsformen är också betydelsefull när man ser på vem som har sagt upp sig. Det allvarliga i detta är trots allt att det finns medlemmar som ifrågasätter Kungälvs kommun som arbetsgivare och värdet av sin anställning på grund av den tänkta omorganisationen och hur arbetsgivaren hanterar processen, hävdar Ulrika Winblad.

LÄS MER:Timanställd i hemtjänsten:”Omorganisationen kan bli en katastrof ”

Maria Stenmark. Foto: Kungälvs kommun
Maria Stenmark. Foto: Kungälvs kommun

Kick off på Mimers

Enligt Maria Stenmark har Kungälvs kommun som arbetsgivare stor förståelse för att omorganisationen skapar oro.

– Frågan nu är vad vi gör med den oron.Vi vill verkligen att alla ska vara med och bidra utifrån sin profession, sitt ansvar och sin roll. De stormöten vi nyligen har haft på Mimers hus var startskottet, säger Maria Stenmark och fortsätter:

LÄS MER:Vi fick inget svar – varför flytta hemtjänstpersonal?

Får karriärmöjligheter

– Vi ska framöver prata vidare om det här på arbetsplatsträffar och skapa referensgrupper bland våra medarbetare. Vad är det till exempel för spetsutbildning vi behöver prioritera? Jag tycker det är jätteviktigt att alla är delaktiga, säger hon och berättar att samtliga anställda långtifrån är negativa till det som komma skall.

– Det finns personer som hör av sig och säger att ”det här har vi väntat på, att äntligen få karriärmöjligheter.”

Finns fördelar

En bild även Ulrika Winblad kan bekräfta.

– Vid sidan av oron och stressen hör vi också, i samtal med våra medlemmar och ombud, att det kan finnas fördelar med att se över organisationen, säger hon.

Efter årsskiftet

Omorganisationen var ursprungligen tänkt att träda i kraft i november, men nu pekar allt mot att nyordningen sker först efter årsskiftet.

– Det krävs att alla delar synkar perfekt ihop. Bland annat handlar det om att få ordning i lokalen vid Nordmannatorget och säkerställa risker. Alla avtal ska också vara på plats, säger Maria Stenmark och konstaterar att hemtjänstens kunder inte kommer att märka av någon försämring framöver.

– När vi har kommit igång med alla delarna i det förändrade arbetssättet tror jag faktiskt att det blir riktigt bra och det känns jättekul, säger hon.

Stor organisatorisk förändring

• Hemtjänsten i Kode och Ytterby centraliseras till Nordmannatorget i Kungälv och 10 hemtjänstgrupper blir åtta.

• Beslutet är fattat av ledningen i sektorn för trygghet och stöd.

• Förhoppningen är att få en budget i balans, efter flera år med underskott.

• Maria Stenmark, verksamhetschef för stöd i ordinärt boende, skriver i ett mejl att:”...vi kommer fortsätta att arbeta med kontaktpersoner/kontaktteam som arbetar mot avgränsade geografiska områden. Ambitionen är att kontinuiteten skall bli så hög som möjligt. Önskan är att minska antalet timvikarier och kunna rikta medarbetares kunskap efter den enskildes behov. Samlokalisering ger bättre förutsättningar för att klara utmaningarna med omställningen till den nära vården och hantera kompetensförsörjningen.”

ANNONS