Södra Bohuslän Turism har anställt en destinationsutvecklare, med uppgift att utveckla samverkan med både Kungälvs kommun och aktörer inom näringslivet. Satsningen ska främja och utveckla besöksnäringen i Marstrand och Kungälv och skapa bra förutsättningar för de företag som verkar i området. Uppdraget ska pågå under hela 2022 och kommer förmodligen förlängas när tiden gått ut. Från och med den 1 mars är det Anniela Forsell som innehar befattningen som destinationsutvecklare i Kungälv, men redan nu är hon på plats och förbereder sig för de nya arbetsuppgifterna.
”Vidareutveckla det som finns, inte uppfinna hjulet”
– Det ska bli väldigt roligt. Jag ser fram emot uppgiften. Kungälv har en fantastisk potential, här finns många möjligheter. Min tanke är att vidareutveckla det som finns och inte uppfinna hjulet. Kungälv ska vara ett attraktivt resmål men också en bra plats att bo på och det ska vara gynnsamt att driva företag här.
Anniela Forsell menar att samverkan mellan alla berörda aktörer i Kungälv är A och O för att öka områdets attraktionskraft och trivsel för dess invånare. Det första hon kommer att göra är att boka in möten med alla berörda aktörer inom besöksnäringen och lyssna på deras önskemål.
Hennes senaste arbetsplats var Göteborg & Co och hon har arbetat med destinationsutveckling i 14 år. På meritlistan står gigantiska evenemang som lockat besökare från hela världen. Men evenemang i världsstorlek är inte vad hon vill satsa på i första hand.
Evenemang kopplade till Kungälvs unika miljö
– I båda fallen handlar det om att skapa en attraktiv destination. Men tanken är inte att locka EM eller VM till Kungälv. Här handlar det mer om att skapa evenemang som är kopplade till den unika miljön. Till naturen, historien, arkitekturen, de båda fästningarna till exempel, och lägga fokus på det som redan finns och skapa evenemang som återkommer varje år.
Anniela Forsell anser att det genom Södra Bohuslän Turism finns en väldigt god plattform för samverkan mellan offentlig sektor och näringsliv, vilket är en bra grund att stå på för destinationsutveckling. Att marknadsföra Kungälv och Marstrand tillsammans som en ort är något som hon tycker är viktigt för området.
”Jag ser bara möjligheter”
– Besöker man Marstrand så ska man också besöka Kungälv och vice versa. Det ska vara självklart. Båda platserna ska vara attraktiva att besöka och vi behöver attrahera olika målgrupper, säger hon och nämner som förslag att till exempel förlänga säsongen på Marstrand med olika evenemang även utanför sommarsäsongen.
– Jag ser bara möjligheter. Marstrand och Kungälv har en fantastisk potential som besöksmål med det stora utbud som finns, säger hon och understryker igen:
– Kungälv ska inte bara locka besökare. Det ska vara en bra plats att bo på också.
Själv har hon bott i Kungälv i fyra år. Hon verkar ha en förkärlek för vattnet och älven och för henne är det en attraktion.
– Jag älskar att paddla SUP (Stand up paddle). En dag ska jag paddla härifrån Kungälv till Marstrand.