Amy och Arvid välkomnar hårdare regler kring A-traktorer

Ungdomarnas nya favoritfordon kräver varken bälte eller vinterdäck. Hastighetsbegränsningen lockar dessutom till livsfarliga omkörningar. Efter en rad allvarliga olyckor kommer nu nya regelförslag. A-traktorförarna Amy Gassmann, 16, och Arvid Niklasson, 17, tycker att det är på tiden.
– Jag är med om farliga omkörningar varje dag där mötande bil är nära att frontalkrocka, säger Arvid.

ANNONS
|

Amy Gassmann, 16 år, sätter sig bakom ratten i sin nya A-traktor. Hon drar fram sätet på den ombyggda Volvon så långt det går, men måste sträcka på vristerna för att nå pedalerna.

Först orkar hon inte sätta på sig bilbältet – vilket inte är något krav för A-traktorer. Sedan ångrar hon sig.

– Jag kan faktiskt göra det i dag, bara för att jag är så duktig, säger hon med ett leende och lägger i backen.

– Nu måste jag tänka vilket håll jag ska svänga åt.

Hon kastar en blick åt vänster och backar försiktigt ut från garageuppfarten. Kör ner längs en grusväg och stannar i dragläge innan stora Marstrandsvägen.

ANNONS

Bilar i 70 kilometer i timmen dundrar förbi.

– Man får vara lite snabb här, säger Amy.

Hon sträcker ut högerbenet och trycker gasen i botten.

Epa- och A-traktor

  • Ordet ”epatraktor” kommer från lågprisvaruhuskedjan med samma namn.
  • Det var först ett budgetalternativ till traktorn. Under andra världskriget var det brist på dragfordon och Epan blev en allt vanligare syn på den svenska landsbygden. Efter kriget dalade intresset bland lantbrukarna men ökade hos ungdomar.
  • Under 1970-talet upphörde nyregistrering av Eporna som ersattes av A-traktorerna. Det blev då möjligt att bygga om vanliga bilar till A-traktorer, så länge de vägde över två ton eller kunde dra tungt.
  • Kraven för att få köra A-traktor är att man fyllt 15 år och har traktorkort eller mopedkörkort.

Kraftig ökning av A-traktorer

För två år sedan ändrade Transportstyrelsen reglerna så det blev möjligt att bygga om modernare bilar till A-traktorer. Sedan dess har intresset exploderat och antalet fordon fördubblats.

Även olyckorna har ökat. Enligt Transportstyrelsen skadades eller dödades över 1 200 personer i A-traktorrelaterade olyckor från 2016 till 2021.

De flesta var under 18 år.

Arvid Niklasson hämtar odugliga A-traktorer från folk som vill bli av med dem och återanvänder delarna.
Arvid Niklasson hämtar odugliga A-traktorer från folk som vill bli av med dem och återanvänder delarna. Bild: Jonas Lindstedt

Flera dödsolyckor i höst

Under hösten har fyra ungdomar dött i A-traktorolyckor. Två ungdomar avled efter att ha frontalkrockat med en lastbil mellan Uddevalla och Trollhättan i slutet av september. I mitten av oktober dog två tonåringar utanför Grebbestad efter att ha kört av vägen och krockat med ett träd.

Dessutom har det skett flera våldsamma krascher.

Enligt polisen körde en A-traktor ifrån dem i 180 kilometer i timmen i närheten av Årjäng i Värmland i mitten av september. Färden avslutades efter att tonåringen körde in en bil bakifrån och hamnade i diket.

Friheten lockade

Turbon dånar. Bensinångor letar sig in i kupén. En burk med energidryck skumpar i dörrfacket. I backspegeln dinglar en doftgran som sprider lukten ”new car”.

När Amy Gassmann kör upp på Marstrandsvägen når hon omedelbart maxhastighet. Vid 30 kilometer i timmen stryper hastighetsregulatorn bränsletillförseln till motorn.

– Jag antar att den är lätt att manipulera. Om man vet hur man gör. Fast den går inte att gömma, så polisen ser snabbt var den sitter.

Egentligen ville hon ha en moped, men när kompisarna började åka runt i A-traktorer köpte hon en också.

– Det är ju en viss frihet att ha egen bil och man slipper be föräldrarna om skjuts.

”De som inte släpper förbi är respektlösa”

Den ombyggda Volvo 945:an köpte hon förra veckan. Amys förra A-traktor kunde göra poliser misstänksamma.

– En gång kom plötsligt två polisbilar hem till mig. Jag tänkte ”vad gör de här”? Det var jätteläskigt. De hade fått in ett samtal om att den gått för snabbt och sa att den var efterlyst.

Det hela visade sig senare vara ett missförstånd – det finns fler av samma modell.

– Mer än hälften kör trimmat. Det är ju olagligt så man borde inte göra det. Fast trafiken kan ju få bättre flyt om man kör lite snabbare, säger Amy.

Arvid Niklassons ombyggda Volvo 744:a är en av de mest välkända A-traktorerna i Västsverige. På hans Instagramkonto, med 15 000 följare, lägger Arvid ut bilder på bilen som ska säljas när motorn renoverats. Han hoppas få igen pengarna men bara ljudanläggningen kostade cirka 100 000 kronor.
Arvid Niklassons ombyggda Volvo 744:a är en av de mest välkända A-traktorerna i Västsverige. På hans Instagramkonto, med 15 000 följare, lägger Arvid ut bilder på bilen som ska säljas när motorn renoverats. Han hoppas få igen pengarna men bara ljudanläggningen kostade cirka 100 000 kronor. Bild: Jonas Lindstedt

En bil kör om till vänster om henne precis innan en dold kurva. Andra bilister gör farliga omkörningar nästan varje dag, berättar hon innan hon svänger vänster och vänder runt på en parkeringsplats.

– Här brukar de sladda runt på vintern. Men jag kan inte sådant, säger hon och tar sats nedför backen.

En karavan av bilar samlas bakom henne. Amy stannar till vid närmaste bussficka för att släppa förbi dem.

– Så här får vi göra hela tiden. Speciellt på sådana här stora vägar. De som inte släpper förbi är väldigt respektlösa tycker jag. Det är snällt att släppa förbi – och många är tacksamma för att man gör det, säger hon.

NTF: ”Säkerheten är otillräcklig”

Alla olyckor har väckt frågor kring hur säkra fordonen egentligen är.

Malin Lundgren är verksamhetschef på NTF Väst, en organisation som arbetar för ökad trafiksäkerhet. Hon tycker att reglerna för A-traktorer borde ändras.

– Säkerheten är helt otillräcklig. Man behöver se över den i flera delar: Göra det svårare att trimma så att vi får ner hastigheterna och införa bälteskrav. Vi tycker också att det är viktigt att man förbättrar och anpassar utbildningen och utvecklar den till en särskild AM-utbildning för fyrhjuligt fordon, säger hon och fortsätter:

– I dag räcker det med att man tar ett mopedkörkort, ett så kallat AM-körkort. Då är det en tolv timmar lång utbildning, men körträningen är på en tvåhjulig moped. Om de då har manipulerat hastigheten har man i princip en ungdom som kör en personbil, vilket de inte har utbildning för. Då blir det livsfarligt.

Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst, efterlyser mer föräldraansvar: ”De måste engagera sig mer och ha koll på sitt barns A-traktor så de kan säkerställa att de inte har manipulerat hastigheten. Vi rekommenderar föräldrar att provköra och åka med sitt barn i trafiken när barnet kör.”
Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst, efterlyser mer föräldraansvar: ”De måste engagera sig mer och ha koll på sitt barns A-traktor så de kan säkerställa att de inte har manipulerat hastigheten. Vi rekommenderar föräldrar att provköra och åka med sitt barn i trafiken när barnet kör.” Bild: NTF Väst

I dag får inte A-traktorn ha tillgängliga baksäten. Samtidigt får man ha hur många passagerare man vill i framsätet, så länge fordonet kan framföras säkert.

– Det skulle behöva förtydligas hur många passagerare fordonet får ha. Det mest logiska är att man inte får åka fler än det finns platser i framsätet med bilbälte, säger Malin Lundgren.

Transportstyrelsen utreder säkerheten

För ett år sedan gav den dåvarande regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda trafiksäkerheten kring fordonet.

Myndigheten föreslog under tisdagen bland annat krav på bälte, vinterdäck och gräns för antal passagerare. Det ska också bli svårare att trimma A-traktorerna.

Motorn till Arvids Volvo 744:a är utplockad medan han renoverar A-traktorn.
Motorn till Arvids Volvo 744:a är utplockad medan han renoverar A-traktorn. Bild: Jonas Lindstedt

En känd A-traktor

Amy Gassmann kör av den stora Marstrandsvägen, tillbaka in på grusvägen och parkerar utanför garaget. Där inne står en av Västsveriges mest välkända A-traktorer – en ombyggd Volvo 744 med ett tunt lager damm på lacken.

Amy kände till bilen långt innan hon kände dess ägare och som numera även är hennes pojkvän: Arvid Niklasson, 17 år.

På sitt Instagramkonto, med över 15 000 följare, postar han bilder på Volvon, som väcker både beundran och avundsjuka. Mycket tack vare ljudanläggningen som han lagt cirka 100 000 kronor på. Pengarna har han bland annat tjänat genom att bygga om och sälja A-traktorer.

Arvid sätter på låten ”Team” av Lorde. Versionen på Youtube är anpassad för att spelas i högtalarsystemet.

Maxvolymen är 147,9 decibel.

– Men det är inte ljudet, utan bastrycket som är så högt, förklarar han medan vibrationerna från högtalarna får hela karossen att dallra.

Från förarplatsen blåser baslådans luftströmmar likt en hårtork.

Vad får du för reaktioner bland Kungälvsborna när du drar på de här?

– Jag har klarat mig ganska bra från klagomål, det var mer när ljudanläggningen var mindre. De kanske har vant sig. Men vi försöker hålla oss undan och åker till industriområdet bakom Jula och spelar. Ändå kommer det folk från 1,5 kilometers håll och klagar.

Även Amy Gassmanns A-traktor har en ljudanläggning. Den är dock inte lika påkostad som Arvids för cirka 100 000 kronor.
Även Amy Gassmanns A-traktor har en ljudanläggning. Den är dock inte lika påkostad som Arvids för cirka 100 000 kronor. Bild: Jonas Lindstedt

Arvid körde av vägen

Klagomålen på A-traktorer handlar inte bara om dunkande musik utan om att de är en trafikfara. Förra vintern var Arvid själv nära att råka illa ut.

– Kungälvs-Posten skrev att jag voltat med bilen, men så allvarligt var det inte, säger han.

Han vet inte riktigt vad som hände, men troligtvis hade hans låga A-traktor samlat på sig snö undertill och fick sladd. Bilen vände runt och ut på en åker.

– Jag slog i bakhuvudet och började blöda lite, men det var inte så farligt. Man ska ju ha bra vinterdäck men jag hade bara sommardäck. Det finns det ju inte heller några krav på, säger han.

I vintras körde Arvid av vägen och slog i bakhuvudet. Efter händelsen lärde han sig att man bör ha vinterdäck – vilket det inte finns krav på att man ska ha.
I vintras körde Arvid av vägen och slog i bakhuvudet. Efter händelsen lärde han sig att man bör ha vinterdäck – vilket det inte finns krav på att man ska ha. Bild: Jonas Lindstedt

Både han och Amy tycker att reglerna kring A-traktorerna är daterade och välkomnar vissa lagskärpningar.

– Vinterdäck och bälte hade nog hjälpt många. De finns ju av en anledning och det känns som att det borde vara en självklarhet. Reglerna stämmer inte överens med hur fordonen används i dag, säger han.

Som exempel tar han kravet på att bilen måste kunna dra tungt eller väga över två ton. Det gör att många, liksom Arvid, fyller bakluckan med tunga sten- och cementblock.

– Man lägger ju i vad som helst för att de ska godkännas. Fast än det blir en extra olycksrisk att ha en tung klump där bak, säger han.

Lådan är monterad på Amys baklucka så att bilen kan klara besiktningen.
Lådan är monterad på Amys baklucka så att bilen kan klara besiktningen. Bild: Jonas Lindstedt

Hoppas på att få köra snabbare

Något annat som behöver ändras är hastigheten, tycker han. Dagens 30 kilometer i timmen är lägre än för mopeder som får köras i 45. Arvid har själv åkt fast för olovlig körning, för två år sedan, när hans A-traktor gick snabbare än 30 kilometer i timmen.

En hastighetshöjning hade lett till att färre trimmade fordon, tror han.

– Sannolikheten att besvära sig med att trimma hade blivit betydligt lägre. Det hade också gett bättre trafikflöde och minskat bilförarnas frustration när de ska till jobbet. Jag är med om farliga omkörningar varje dag där mötande bil är nära att frontalkrocka, säger han.

Amy fyller i:

– Och lastbilarna har ofta släp som de inte tänker på. Så när de svänger in framför oss så prejas vi nästan i diket.

Vid bilens framsäten trängs tre, fyra personer, helt lagligt. Om det blir begränsning i antal passagerare hoppas Amy och Arvid att man får börja åka i baksätet.
Vid bilens framsäten trängs tre, fyra personer, helt lagligt. Om det blir begränsning i antal passagerare hoppas Amy och Arvid att man får börja åka i baksätet. Bild: Jonas Lindstedt

Vill att utbildningen anpassas

Arvid och Amy håller med Malin Lundgren på NTF att utbildningen behöver uppdateras så att man kör upp med A-traktor i stället för moped.

– De hade ju kunnat ta efter bilkörkortet mer. Som att man tar riskettan och risktvåan redan för AM-kortet. Och sedan ha uppkörning med A-traktor. Det vore lämpligt, säger Arvid.

Innan Amy hoppar in i sin nya A-traktor ber hon Arvid om hjälp att få fram sätet så hon lättare når pedalerna. Resan in till Kungälv, där Amy jobbar på en restaurang, är över en mil lång.

Det är rusningstid och sannolikt kommer en svans med irriterade biltrafikanter att följa dem stora delar av sträckan.

– Jag förstår att de blir frustrerade när vi bara kör i 30 kilometer i timmen. Men vi försöker så gott vi kan, säger Amy Gassmann.

LÄS MER:Västsvenska bilfirmor trimmar A-traktorer trots dödsolyckorna

LÄS MER:Efter dödsolyckorna – överläkaren vill se ett stopp för A-traktorer

LÄS MER:Polischefen varnar: mer än varannan A-traktor manipulerad

ANNONS