Bilden är tagen från en algodling i Kungshamn.
Bilden är tagen från en algodling i Kungshamn. Bild: Ingvar Spetsmark

Alger är hetare än någonsin

Allt fler företag väljer att satsa på algbaserade livsmedel. Det visar en rapport sammanställd av den internationella stiftelsen Phyconomy, som bevakar algindustrin. Flest nya företag startas i Europa.

ANNONS
|

Intresset för alger som råvara tog fart under förra året. År 2021 ökade investeringarna i algindustrin med 36 procent, vilket i dagsläget ger en omsättning på 168 miljoner dollar.

Under de två senaste åren har nya bolag inom branschen ökat med 50 procent och flest nya bolag startas i Europa. Men trots det är det fortfarande lättare att hitta investerare på andra sidan Atlanten.

LÄS MER:Han vill starta tångodling utanför Aröd

Enligt rapporten så satsar fler än hälften av de nya bolagen på att förädla algerna till nya produkter, där det vanligaste är att förädla algerna till livsmedel.

Phyconomy konstaterar att alger, där bland annat tång räknas in, har brutit sig loss från den asiatiska marknaden till att också etablera sig i andra delar av välden.

ANNONS

I Hakefjorden, utanför Djupvik på östra Tjörn, finns det till exempel ett företag som odlar sjöpungar. Det har ST-tidningen tidigare skrivit om. Sjöpungars understam tillhör visserligen inte alger utan manteldjuren, men det är ett företag som odlar sina råvaror i havet vilket fortfarande inte är helt vanligt i Sverige.

Sjöpungen odlas, skördas och kokas till en fond som används för att förstärka smakerna i en maträtt. Förra året prisades företaget Marine Taste i SM i mathantverk för sin innovation och flera kockar, bland annat kändiskocken Leif Mannerström, använder sig av sjöpungsfonden, enligt Karl Thorbjörnsson, som är försäljnings- och marknadschef på Stenungsundsföretaget Marine Taste.

– Folk frågar vad den smakar, men det är inte det som är grejen. Den smakar det du lagar, fast bättre, säger han.

ANNONS