Michael Stensjö och Martina Johansson Dalborg från Marstrandsföretagarna är hoppfulla om att kommunen kan gå med en sänkning av priset på årskort på förjan.
Michael Stensjö och Martina Johansson Dalborg från Marstrandsföretagarna är hoppfulla om att kommunen kan gå med en sänkning av priset på årskort på förjan. Bild: Kristian Johansson

Över 2000 i protest mot det höga färjepriset

Över 2000 personer har skrivit på en lista för sänkt pris för årskort på Marstrandsfärjan.
– Vi är hoppfulla om att kunna få till en sänkning, säger Michael Stensjö och Martina Johansson Dalborg från Marstrandsföretagarna.

ANNONS
|

– Vi är hoppfulla om att kunna få till en sänkning, säger Michael Stensjö och Martina Johansson Dalborg från Marstrandsföretagarna.

Kommunen tog i all hast över driften av färjan till Marstrand i och med årsskiftet. Med övertagandet ville kommunen kunna sätta lägre priser för årskort på färjan än vad som hade gällt om Västtrafik fortsatt skulle stå för driften. Kommunens nya pris för ett årskort för en vuxen på färjan ligger idag på cirka 4000 kronor, vilket är halva priset mot vad det hade kostat med Västtrafiks taxa.

Brett stöd för sänkning

Men många Marstrandsbor tycker att det är alldeles för dyrt, och nu har en namninsamling visat att det finns brett stöd för en sänkning.

ANNONS

– Vi har fått in 1764 underskrifter digitalt och över 400 skriftliga, säger Michael Stensjö.

Det är mer folk än vad som bor på Marstrand?

– Ja men det är även folk från Tjuvkil och Instön och så som har skrivit på.

Det var ett privat initiativ att starta namninsamlingen, men Marstrandsföretagarna och Co står bakom den, och tänker lämna in namnlistorna till politikerna i fullmäktige.

Det man har skrivit på för om man har undertecknat listan är en begäran om en sänkning av priset på årskort från 4000 kronor per år till 600 kronor.

Små justeringar räcker

– Taxan för årskort utgör en så liten del av den totala budgeten, så med små justeringar kan man klara det. Vi är noga med att det inte ska skattefinansieras, det handlar bara om att justera om priserna, säger Martina Johansson Dalborg.

Västtrafik lämnade inte efter sig någon bra statistik över antalet resenärer med färjan och kommunen medger att den taxa de har satt det första året mycket väl kan behöva justeras då man ser hur resandet ser ut i verkligheten. Marstrandsföretagarna menar att kommunen har varit väl försiktig när det gäller att kalkylera på hur många som kan tänkas resa med färjan.

– Det finns ingen bra statistik från Västtrafik, men det som finns är en fotocell på färjan som räknar alla som går förbi. Från 2013 och framåt har det varit ett snitt på 500 000 resenärer med färjan. Den siffran ska räknas upp lite dessutom, för när det är trångt kan två personer gå förbi cellen och räknas som en, säger Michael Stensjö.

Levande samhälle

– Slutsatsen är att årskorten inte behöver kosta 4000 kronor för att det ska gå runt. Det är bättre att ta 600 kronor så att så många som möjligt ska kunna köpa dem. Vi behöver ha ett levande samhälle. Marstrand är ett samhälle på tvåa öar, där man måste ta sig över för att komma till samhällsservice, och man kan inte välja att gå, säger Martina Johansson Dalborg.

Dialog med kommunen

Underskrifterna ger tyngd åt företagarna som har en dialog med kommunstyrelsen om prissättningen på färjan.

– Vi har en väldigt bra dialog med kommunstyrelsen och vi är hoppfulla att vi kommer att kunna lösa detta, säger Michael Stensjö.

Hade ni räknat med att så många skulle skriva på?

– Vi trodde på mycket gensvar men det här var nog mer än man kunde förvänta sig, säger Michael Stensjö.

ANNONS