Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Peter Engstrom
Bild: Peter Engstrom

Karin Henriksson: Ilskan på vägarna kan inte fortsätta accelerera

Problemet med långsamtgående fordon på vägarna har blivit strukturellt och kan inte lösas enbart med med ökat hänsynstagande trafikanter emellan.

Det vore kanske en överdrift att säga att de har tagit över vägarna men Kungälv är nu den kommun i Västra Götaland som har flest A-traktorer. Det går inte att köra mellan Ytterby och Kärna eller Marstrand utan att vid flera tillfällen hamna i kö bakom ett långsamtgående fordon. Och i takt med att de har blivit fler har övriga bilister blivit argare.

För vissa är den röda triangeln ett så rött skynke att de gör omkörningar som innebär fara för livet – inte bara för dem själva utan även för ungdomarna de kör om, mötande bilister och bilister i kön. Det senaste är de helt sinnessjuka omkörningarna på gång- och cykelbana som unga människor filmat och lagt upp på Facebook. Det måste handla om tillfällig galenskap orsakad av ackumulerad ilska – jag vill inte tro att någon medvetet tar risken att köra över cyklande småbarn och promenerande föräldrar med barnvagnar.

Även på sociala medier är temperaturen i A-traktorfrågan är på väg att nå kokpunkten. Det finns de som alltid tar de unga förarna i försvar, manar till förståelse och uppmanar bilister att ”köra hemifrån lite tidigare”. I det andra lägret finns de som tycker att de långsamtgående fordonen är ett djävulens påfund och borde förbjudas på vägarna. En tredje kategori menar att det verkliga problemet är de som inte vågar köra om och därmed skapar köer bakom den röda triangeln som i sin tur leder till farliga omkörningar.

Efter att ha följt många liknande diskussioner på Facebook landar jag i att detta är en fråga som inte går att lösa trafikanter emellan. Vi har ett antal halvstora, enfiliga vägar i den här kommunen. De är alla hårt trafikerade, och trafiken kommer bara att fortsätta öka när Marstrand, Tjuvkil, Kärna, Kareby, Kode och Diseröd får fler invånare. Samtidigt har vi en kollektivtrafik som inte är värd namnet utanför tätorten och en utbyggnad av cykelbanor som går i snigelfart. Detta i sin tur borgar för att fler och fler föräldrar kommer utrusta sina barn med ett långsamtgående fordon.

Det hela har blivit ett strukturellt problem och det är inget vi trafikanter kan lösa själva enbart genom ökad förståelse och hänsynstagande i trafiken. Vägarna är inte dimensionerade för massor av långsamtgående fordon. Antingen behövs ny lagstiftning eller omfattande infrastruktursatsningar i form av fler och tätare bussar och cykelbanor som går hela vägen så att fler unga kan köra moppe. Eller så måste omkörningsfiler byggas.

För ilskan på vägarna kan inte fortsätta accelerera. Då kommer människor att dö.

Vi tänker skriva mer om frågan. Är du också arg eller har du bra, konstruktiva förslag att dela med dig av? Hör gärna av dig i vilket fall som helst, i ett mejl till [email protected]