Tjejerna Molly, 6 och My, 5 år visar sitt ”rum” i båten. Där finns gott om plats för leksaker, böcker, sparkcyklar och annat de vill ha med sig på det stora äventyret. Det mesta är redan stuvat inför långseglingen och resten lastas in kommande veckor.
– Vi har nog mest med oss leksaker egentligen. Och sommarkläder. I övrigt finns redan det mesta vi behöver ombord, konstaterar Maria Lagerström när vi slagit oss ner i salongen som är kombinerat vardagsrum och kök.
I juni lämnar familjen över huset i Harestad till nästa ägare och flyttar in i båten som kommer att vara deras hem de närmaste tre åren. Runt midsommar lämnar de hemmahamnen i Björlanda Kile. Beroende på när de vuxna kan få sina sprutor mot covid-19 lämnar de sedan svenska farvatten och seglar söderut.
– Vi behöver ta en spruta, och helst båda innan vi lämnar Sverige. Vi kommer att behöva vaccinpass för att ta oss in i olika länder så det är viktigt att vi hinner ta sprutorna innan vi ger oss av. I väntan på det håller vi oss i norra Bohuslän under sommaren, säger Mark och Maria medan Molly och My klättrar omkring i båten.
Molly berättar att hon vill se delfiner, påfåglar och valar under resan medan My, som älskar rosa hoppas att få se flamingos.
Efter en långsegling till Norge, en runt svenska kusten till mormor i Norrköping och ett jullov är barnen väl hemmastadda ombord på Alice, en trygg och rejäl tvåmastad skonare som varit i familjens ägo i snart tre år.
– Båten är byggd 1986 och var rätt nedgången så det behövdes en del jobb för att få henne i ordning. Det är ingen lyx på något sätt men den är bekväm med gott om plats, och den är stabil. Det är viktigt för vi har tyvärr lite anlag för sjösjuka alla fyra, berättar Mark.
Ett år i Söderhavet
Eventuell sjösjuka är dock inte något som avskräcker familjen från att ge sig iväg över världshaven. Mark och Maria vet mycket väl vad det innebär – för tio år sedan seglade de jorden runt i en gammal Albin Vega, åtta meter lång.
– Vi seglar samma rutt som då, men ska stanna på lite andra ställen. Normalt räknar man med att en jordenruntsegling tar ungefär två år, men vi har lagt till ett år, för vi vill stanna och hänga ett år i Söderhavet. Det är den finaste biten av resan med orörd natur och inte så mycket folk.
Naturupplevelserna är det viktiga för familjen, att leva lyxliv i dyra, flashiga hamnar är inte deras grej, även om det den här gången blir tid mer befolkade trakter, så att Molly och My kan hitta kompisar.
– Vi försöker få kontakt med andra barnfamiljer som vi träffar under vägen och vi har hittat några redan nu. Resan kommer att vara väldigt barnanpassad och vi ska stanna på ställen där de kan träffa kompisar. Barnen ska trivas och ha det bra, det är det viktigaste, säger Maria och berättar att de kommer att sköta skolundervisningen enligt svensk läroplan för Molly och My under hela resan.
– Både läroplaner och läroböcker finns på nätet och vi kommer att vara noga med skolarbetet, även om det inte blir som i ett vanligt klassrum.
Över Atlanten i november
På väggen i salongen sitter en världskarta där Mark och Maria visar hur de ska segla. Från Sverige går turen via England, Spanien och Portugal till Kanarieöarna. Därifrån går resan vidare över Atlanten i december då vädret är som bäst för att segla över till Karibien.
– Det tar mellan tre och fyra veckor och det kan gå många dagar utan att man ser något annat än hav. Då delar vi upp dygnet så att en av oss har vaktansvaret hela tiden. Det fungerade bra förra resan, men nu är vi äldre och har dessutom två barn så det kommer nog att bli lite sömnbrist periodvis.
Från Karibien går resan vidare genom Panamakanalen och ut i Stilla havet. När de tre åren har gått kommer de också att ha varit i bland annat Australien och Thailand. Förhoppningsvis kan de ta vägen genom Röda havet och Suezkanalen tillbaka till Europa.
– Under flera var det för farligt att ta den vägen på grund av pirater, men nu är det bättre och det finns patrullfartyg som har gjort bevakar området. Man kan också segla i arrangerade konvojer med segelbåtar. Vi får se när vi kommer dit hur situationen är. Det går också att skeppa båten genom det området, eller så får vi segla runt Afrika - men då tar det ytterligare ett år innan vi är hemma i Sverige igen.
Skonaren Alice
Båttyp: Conrad 46, (ca 14 meter), byggd i Polen 1986
Motor: Leyland 125 hk, diesel
Färskvattentank: 1 kubik
Självstyrning: mekaniskt vindroder, plus en extra eldriven autopilot
Finns i verkstaden ombord: Reservdelar till det mesta, enligt prinicpen ”allt som kan gå sönder kommer att gå sönder”
Följ familjen Lagerströms jordenruntsegling på www.sailingaroundtheworld.org