Ett av de identifierade skälen till bristande handel är att man inte kan komma nära med bil och ställa den kort för att göra sitt ärende. Det skriver Linda Siverbo Näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna GFR och Roger Boström Ordförande, Kungälv-Marstrands Näringsliv (KMN) angående förslaget om att göra Västra gatan till gångfartgata under en prövotid. Arkivbild
Ett av de identifierade skälen till bristande handel är att man inte kan komma nära med bil och ställa den kort för att göra sitt ärende. Det skriver Linda Siverbo Näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna GFR och Roger Boström Ordförande, Kungälv-Marstrands Näringsliv (KMN) angående förslaget om att göra Västra gatan till gångfartgata under en prövotid. Arkivbild Bild: Anna von Brömssen

Många städer har gångfartgator med en levande och trevlig miljö

Ett av de identifierade skälen till bristande handel är att man inte kan komma nära med bil och ställa den kort för att göra sitt ärende. Det skriver Linda Siverbo Näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna GFR och Roger Boström Ordförande, Kungälv-Marstrands Näringsliv (KMN) angående förslaget om att göra Västra gatan till gångfartgata under en prövotid.

ANNONS

Replik på insändaren: ”Mer liv med bil på Västra gatan” (24/3):

Västra gatan ligger i en anrik del av Kungälv. Den äldre delen uppfattas alltjämt av de flesta som mycket karaktäristisk och inbjudande, den nyare delen har under det senaste decenniet upplevt en flykt av näringsidkare. Handlare, fastighetsägare och andra Kungälvsbor och besökare ser på med sorg men också med en stark vilja att vända utvecklingen och en tro att det är möjligt. Fastighetsägare och handlare har lika lite som någon annan facit på vad som kommer att få Västra gatan att blomstra och bli det självklara stråket igen. Vi tror inte att det finns ett enda svar, utan det krävs många insatser och förändringar – vissa större, andra mindre. Vi är ödmjuka och prestigelösa och vet att vi måste vara beredda att pröva olika sätt för att nå framsteg.

ANNONS

Det enda vi kan vara säkra på är att om vi gör som vi alltid har gjort, så går det som det alltid har gått. Idag är Västra gatan en gågata. Några fantastiska handlare kämpar kvar men underlaget sviktar. Ett av de identifierade skälen till bristande handel är att man inte kan komma nära med bil och ställa den kort för att göra sitt ärende. Införa full trafik är inte önskvärt men en gångfartgata där bilar får framföras i max 7 km/h är ett sätt att få fler besökare, på de gåendes villkor.

Många städer har gångfartgator med en levande och trevlig miljö för såväl uteserveringar som fotgängare. Förslaget är att det införs på Västra gatan under en prövoperiod, dagtid, och det bör därför inte bidra till orimligt buller för boende i en stadskärna. Självklart får utfallet utvärderas efter hand, tillsammans med andra insatser. Vi i arbetsgruppen för en blomstrande Västra gatan föreslår även tillfälliga utställningar, marknader, utsmyckningar och bidrag från unga, inte minst hoppas vi på samarbete med feriearbetare från Kungälvs kommun och kreativa elever från Mimers hus. Alla goda idéer behövs och om vi alla bidrar på det sätt vi kan, så är vi säkra på att förändring är möjlig.

Låt oss vara frimodiga och våga.

Linda Siverbo Näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna GFR och Roger Boström Ordförande, Kungälv-Marstrands Näringsliv (KMN)

LÄS MER:Mer liv med bil på Västra gatan?

LÄS MER:Visst vill vi på biblioteket stötta Kungälvsförfattare!

ANNONS