De nya patientavgifterna innebär att ett telefonsamtal eller chattmeddelande med din läkare eller fysioterapeut kommer att kosta 160 kronor”, skriver Carl Erhamre och Annika Rusko Andersson på Älvpraktiken.
De nya patientavgifterna innebär att ett telefonsamtal eller chattmeddelande med din läkare eller fysioterapeut kommer att kosta 160 kronor”, skriver Carl Erhamre och Annika Rusko Andersson på Älvpraktiken. Bild: Julia Forsberg

Förhastat beslut om nya patientavgifter

De nya patientavgifterna innebär att ett telefonsamtal eller chattmeddelande med din läkare eller fysioterapeut kommer att kosta 160 kronor”, skriver Carl Erhamre och Annika Rusko Andersson på Älvpraktiken.

ANNONS

Den 27:e februari fattade regionfullmäktige beslut om höjda patientavgifter för medborgarna i Västra Götalandsregionen. Avsikten med höjningen är rimlig. Dels har vår regions patientavgifter varit bland de lägsta i Sverige och efter år av inflation och höjda utgifter på många håll, kan man förstå att en justering behövde ske för att stärka regionens kassa.

Mer problematiskt är att beslutet träder i kraft den 1 april. (Och nej, det är inget skämt.) Regionen gav alltså vårdcentraler, akutmottagningar och rehabmottagningar en knapp månad på sig att ställa om sina arbetssätt.

Regionfullmäktige fattade nämligen också beslut om helt nya patientavgifter. Dessa avgifter gäller distanskontakter, det vill säga chatt- och telefonkontakter, som i de flesta fall har varit gratis för våra patienter. Distanskontakterna är mindre resurskrävande och ger till exempel rehabmottagningar lägre ersättning än fysiska besök. Det är rimligt då de är ett bra komplement för snabba uppföljningar, rådgivningar och behandlingsjusteringar där fysiska besök inte behövs. Vi sparar tid för patienterna men också för oss själva för att vara mer tillgängliga och hinna med att hjälpa fler personer.

ANNONS

Pandemin lärde oss att den digitala vården är viktig då den ökar tillgängligheten. Den tvingade oss att prioritera distanskontakter och lägga stora investeringar på att bygga upp digitaliseringen så att den blev fungerande och säker. Den hjälpte oss att konkurrera med nätläkarna som fortsätter att urholka regionernas kassor. Chattfunktion och telefonkontakter är nu en viktig del vården och ökar vår tillgänglighet. Ett fint exempel på distanskontakter är våra telefonrådgivningar med sjuksköterska. Där bedöms patientens sökorsak och antingen får man rådgivning om egenvård eller bokas man till den profession som bäst kan hjälpa patienten på ett fysiskt besök. Dessa telefonrådgivningar kommer nu att debiteras patienten 80 procent av ett sjuksköterskebesök, det vill säga 40 kronor. På Älvpraktiken vårdcentral, som är en förhållandevis liten vårdcentral kan det inkomma mellan 60-80 telefonsamtal per dag, det kan jämföras med en större vårdcentral där det kan inkomma 200-300 telefonsamtal per dag. Det genererar ett stort antal fakturor som ska skrivas och postas, och sedan betalningar som ska hanteras. Ett manuellt arbete som innebär en ökad kostnad för vårdcentralen, och minskar vår tillgänglighet. Medicinska sekreterare som annars skriver journaldiktat för att få iväg remisser, bemannar receptionen, eller vårdpersonal (som har annat att göra) behöver lägga tid på att skriva fakturor, vika papper och posta kuvert. Dessutom uppstår en onödig miljöpåverkan.

Det som alltså sker är att tjänster som tidigare varit gratis, som hjälpt oss vårdgivare att vara tillgängliga, flexibla och smidiga, numera kommer kosta våra medborgare en avgift. Samtliga patientavgifter (både för fysiska besök och distanskontakter) går oavkortat till regionen, inte till verksamheterna som bedriver vården.

Regionens beslut innebär att ett telefonsamtal eller chattmeddelande med din läkare eller fysioterapeut kommer att kosta 160 kronor (80 procent av ett besök) när samtalet eller meddelandet innehåller en medicinsk bedömning, såsom en uppföljning av insatt behandling, eller rådgivning kring besvär.

Vi ser en stor risk att beslutet från regionen kommer leda till att färre kontakter kommer ske via telefon och chatt och istället styras om till fysiska besök på patientens önskemål. Vilket kommer göra att vår tillgänglighet försämras avsevärt.

Vi förstår att man behöver ta ut högre patientavgifter när allt blivit dyrare men vi som arbetar inom vården behöver få tid på oss att ställa om arbetssätt, inte som nu några veckor. Vi har inte heller fått tillämpningsanvisningar, instruktionerna hittills har varit otydliga och konsekvensanalysen lyser med sin frånvaro.

Västra Götalandsregionen hade en vision: digitala besök när det går, fysiska besök när det behövs. Detta för att effektivisera vården. Avgifterna de nu beslutat om bidrar till motsatsen. Kanske ska de ändra vision? Fakturera när det går, krångla till det när det behövs.

Carl Erhamre

Arbetsterapeut, teamledare Älvpraktiken rehab

Annika Rusko Andersson

Specialistläkare i allmänmedicin, verksamhetschef Älvpraktiken vårdcentral och rehab

ANNONS