Gång- och cykelvägen slutar idag vid Vävra korsväg.
Gång- och cykelvägen slutar idag vid Vävra korsväg. Bild: Jennie Krook

En av Sveriges sämsta att erbjuda säkra och trygga gång- och cykelvägar

Cykelbanan från Kungälv till Marstrand är redan 50 år försenad. Kungälvs kommun utmärker sig som en av Sveriges sämsta vad det gäller gång- och cykelbanor, anser insändarskribenten.

ANNONS

Nya cykelvägen till Tjuvkil fråga för regeringen (Kungälvs-Posten 2022-07-01). Man vill inte tro att det är sant. Cykelvägen från Vävra korsväg till Tjuvkil försenas ytterligare ett par år på grund av att boende vid Vävra transformator inte orkar gå några hundra meter längs en separat gångbana, på platt och jämn mark, till busshållplatsen Vävra korsväg. Skäms! Det är rena sabotaget. Det enda korrekta för de ansvariga klagande är att dra tillbaka sina överklaganden.

Cykelbanan från Kungälv till Marstrand är redan 50 år försenad. Marstrandsvägen, väg 168, är livsfarlig för fotgängare och cyklister. Kungälvs kommun utmärker sig som en av Sveriges sämsta vad det gäller gång- och cykelbanor. En av Sveriges sämsta! Ändå har man mage att, i turistbroschyrer, framhålla kommunen som cykelvänlig. Uppmuntra till att cykla längs kommunens vägar. Att det är med livet som insats nämns inte.

ANNONS

Kommunen agerar hänsynslöst mot fotgängare och cyklister som tvingas dela vägar med bilister. Det är inte bara väg 168 som behöver gång- och cykelbana. Det skulle vara bra om de som ansvarar för vägarna, och trafiksäkerheten, i kommunen lämnade skrivborden och gav sig ut och såg sig omkring. Och skyll inte på Trafikverket. Det går för kommunen att fatta och genomföra egna initiativ.

Kungälvs kommun är en av Sveriges sämsta vad det gäller att erbjuda invånarna och besökande säkra och trygga gång- och cykelvägar. Skärpning!!!

Stellan Danielsson

LÄS MER:Cykelvägen till Tjuvkil överklagad till regeringen

ANNONS