Det är tyvärr de hänsynsfulla stoppen som a-traktorförare gör för att släppa förbi andra bilister som leder till merparten av alla olyckor, skriver Mikael i Hålta.
Det är tyvärr de hänsynsfulla stoppen som a-traktorförare gör för att släppa förbi andra bilister som leder till merparten av alla olyckor, skriver Mikael i Hålta. Bild: Fredrik Sandberg/TT

A-traktorförare stannar av hänsyn – men det är livsfarligt

Det är tyvärr de hänsynsfulla stoppen som a-traktorförare gör för att släppa förbi andra bilister som leder till merparten av alla olyckor, skriver Mikael i Hålta.

ANNONS

Jag kan inte undgå att imponeras av alla härliga varianter på självbyggen av A-traktorer. Det vittnar om gediget kunnande och stort intresse och innebär troligtvis att det finns ett stimulerande fritidsintresse. Det är jättebra.

Tänkte också på att det faktiskt krävs körkort och det går inte att få utan målmedvetenhet och begåvning. Det är imponerande.

A-traktorer är långsamma fordon som är ute och rullar morgontid samtidigt som oss övriga bilister som har bråttom till jobbet. Valet av tid beror med största sannolikhet på att dom är på väg till skolan. Det är fantastiskt.

Jag har uppmärksammat att jättemånga svänger in på busshållplatser för att lämna fri lejd vilket är härligt och värmande snällt.

Det är tyvärr dessa hänsynsfulla stopp som leder till merparten av alla olyckor. Det är nämligen jättesvårt att hitta lucka för att ta sig ut i trafiken igen. Accelerationen är i det närmaste obefintlig och maxfarten är 30 km/tim. Det är således förenat med livsfara för A-traktorer att stanna där sikten är begränsad. Det måste vara lång raksträcka bakom för att möjliggöra fortsatt körning men det är tyvärr då vi övriga passar på att gasa på lite extra.

Ungdomarna är toppen och upphinnandeolyckor är dödsfarliga.

Mikael i Hålta

ANNONS