Kommunens intresse om nöjdhet och kvalité lyser med sin frånvaro

Nog borde Kungälvs kommun till exempel vara intresserad av om kommunens projektledning fungerat? Problemet med planarbetet är att kommunen handlar upp men någon annan, menar insändarskribenten.

ANNONS

Det är dyrt att bygga i Sverige, vi behöver jobba på många håll för att minska kostnaderna. En viktig del är exploaterings- och detaljplaneprocessen. Sättet att göra en detaljplan och genomförbarheten av planen påverkar i högsta grad boendekostnaden.

Vi får frågor från försäljare och myndigheter om man är nöjd med bemötandet, det räcker ibland med att ha ringt ett telefonsamtal. Men när en fastighetsägare betalar Kungälvs kommun och dess konsulter stora belopp för att ta fram en detaljplan lyser intresset från kommunen om nöjdhet och kvalité med sin frånvaro. Vid detaljplaneprojekt gör kommunen inga kunduppföljningar.

Dålig projektstyrning, bristande inkludering, okunniga handläggare och bakåtlutade konsulter, det borde väl intressera en kommunchef eller ett kommunalråd? I slutändan är det hyresgäster, husbyggare och bostadsrättshavare som får betala om kommunen sköter sitt planarbete dåligt. Nog borde Kungälvs kommun till exempel vara intresserad av om kommunens projektledning fungerat, om inblandade tekniska konsulter gjort ett professionellt jobb, om tider hållits, med mera? Problemet med planarbetet är att kommunen handlar upp men någon annan (fastighetsägaren) betalar, redan där kan intresset för kvalité fallera. Vem arbetsleder en konsult till exempel? Det finns naturligtvis fler som har synpunkter men få vågar klaga, dom vill inte få problem i framtiden.

ANNONS

Kommunledningen vet ju att andra enheter har mycket god kundnöjdhet, ta hjälp internt, det lönar sig!

Min fråga, nu offentlig, till politik och tjänstemannaledning är; varför detta ointresse för att ta till sig av synpunkter och bli bättre?

Håkan Olsson

ANNONS